Nieuws

Ansichtkaart

Geplaatst op 21-01-2009  -  Categorie: Columns

Het geëngageerde Ben & Jerry's heeft onlangs van haar ijsjes een klimaat hoefafdruk laten maken. Bijna de helft van de hoefafdruk, 45%, bestaat uit het sourcen van ingrediënten zoals chocolade en fruit. Een kleiner deel, 29% om precies te zijn, van de hoefafdruk is ingegeven door het feit dat het om een bevroren product gaat. Volgende grote bijdrage in de ecologische hoefafdruk is de zuivel supply chain, goed voor 20% van de hoefafdruk.

Deze drie bronnen vormen samen 94% van de taart. Die zo dus bijna klaar is om de oven in te gaan. Wat zijn de missende ingrediënten? Er worden er drie opgevoerd; 4% voor transport van het gerede product, 1% voor het energieverbruik van de productielocatie en, jawel, de laatste hele procent gaat naar de verpakking.

Met een dergelijke hoefafdruk maak je zichtbaar wat normaal gesproken, voor de consument, onzichtbaar blijft; de productieketen van a tot z. Vraag de consument om een hoefafdruk te maken van zijn ijs scoop en de kans is groot dat verpakking bovenaan eindigt, gevolgd door transport van gereed product met in het kielzog de fabriek. De omgekeerde wereld dus maar wel geheel verklaarbaar uit het feit dat verpakkingen, vrachtwagens en fabrieken stuk voor stuk zichtbaar zijn voor de consument en in veel gevallen ook als hinderlijk worden ervaren. De facturen van de chocolade plantages en de fruittelers, energierekeningen van vrieshuizen en melkveehouders komen de consument nooit onder ogen en hinderen dus ook niet.

De verpakking is een prima plek om te communiceren over de hoefafdruk in taartvorm en over de compensatie activiteiten. Een verwijzing naar achtergrond informatie op de bedrijfswebsite stilt de informatiehonger van de bewuste consument van tegenwoordig.

-18 °C, zonnig. Met de klimaat neutrale groeten van Unilever uit Hellendoorn.

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

VNV Columnisten

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement januari 2009)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.