Nieuws

Authentiek

Geplaatst op 29-10-2012  -  Categorie: Columns

Lopende door de winkel valt het op dat er veel verpakkingen zijn ontworpen met de wens een authentieke uitstraling te hebben. Dit uit zich in foto’s van hardwerkende slagers, bakkers, groenteverwerkers, zwart wit afbeeldingen, een sobere vormgeving met heldere lijnen en kleuren die een beetje verlopen lijken. Het uiterlijk van kraftpapier met van die donkere en lichte streepjes doet het ook erg goed. En een mat uiterlijk, dat is het helemaal. Chipszakken, folies voor groente, koffieverpakkingen en nog veel meer. Ook toepasbaar voor industriële verpakkingen. Jones Soda flessen met het product Zilch maakt het helemaal bont. Op het etiket zijn amateur zwart wit kiekjes uit verleden tijden geplaatst. Ook het merk Tyrrell’s chips toont zwart wit foto’s. Het product zelf moet uiteraard ook authentiek ogen. Bij chips wordt dit gedaan door de aardappels met schil en al te bakken en onregelmatige vormen toe te staan. Een natuurlijk antwoord op de Pringles.

 

Interessant om even stil te staan bij het verpakken van chips in matte zakken. Het verwerken van een matte folie op een hardlopende verpakkingslijn is niet hetzelfde als het verwerken van een glanzende folie. De wrijvingscoëfficiënt is anders, de stijfheid van het materiaal is anders en de warmtegeleiding en reflectie van warmte bij het sealen verloopt anders. Het minste wat nodig is, is het uitvoeren van een uitgebreide test. Als de concurrent de stap echter al gemaakt heeft en de cijfers van Nielsen iets minder gunstig uitvallen dan komt er al snel grote commerciële druk op een wijziging te staan. De ene machine is echter niet de andere machine. De wijze waarop spanning op het materiaal gezet wordt, de grootte van de invloed van de wrijvingsfactor, om maar enkele aspecten te noemen, kunnen nogal uiteen lopen. Ook de vorm en het materiaal van een vormschouderset heeft invloed.

De chips smaakt er niet minder om, maar genoeg reden om tijdens het eten de gedachten eens te laten dwalen naar deze overgang.

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

VNV Columnisten

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl 

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement oktober 2012)

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.