Nieuws

Bewust verpakt

Geplaatst op 01-03-2020  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Martine Kruiswijk

kruiswijk-martine 2De plastic soep, CO2 footprint, fossiele grondstoffen, zwerfafval, Europese wetgeving, food compliance, recycling… en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Dat we iets te doen hebben is duidelijk, verpakkingen moeten duurzaam zijn. En dat is een uitdaging die begonnen is bij plastic en daar niet zal stoppen.

Een uitdaging waar we met z’n allen voor staan en waar ik dagelijks probeer stappen in te zetten. Als consument door zo min mogelijk verpakking in huis te halen en gewapend met eigen tassen, brood- en fruitzakjes mijn boodschappen te doen. En als verpakkingskundige om voor elke situatie de beste keuze te maken. Met alle dilemma’s die daarbij horen, want kiezen voor een duurzame verpakking is complex en vraagt inzicht in heel veel factoren.

CO2 reductie of circulariteit? Ze gaan niet altijd hand in hand, blikjes verpakken in een shrink folie kost minder energie dan een kartonnen wikkel. Voor plastic zijn we echter nog aan het stoeien om het te verzamelen en te verwerken.

Retour of eenmalig? Glas leent zich uitstekend voor een retoursysteem, waar plastic daarentegen een stuk lichter is en weer minder kilometers vraagt in het transport.

En voor welk gebruiksmoment verpak je? Wie gaat er met een zware glazen retour fles een bergwandeling maken? En willen we afscheid nemen van het gemak en luxe van kant-en-klaar maaltijden of mooie schenkdoppen op onze pakken?

Eén ding staat voor mij als een paal boven water, we hebben dit samen te doen! Ontwerpen die passen in een circulaire economie vragen een andere manier van denken en werken. Waar de perspectieven van consumenten, ontwerpers, producenten, afvalverwerkers, recyclers en converters samen komen. Soms met een volledig nieuw ontwerp en soms met kleinere stappen. Kijk naar de enorme stijging van de inzet van recycled content in PET flessen en hoe de industrie zoekt naar oplossingen om flessen weer flessen te laten worden. Laat verduurzaming geen competitie worden, maar sla de handen ineen. Verpak bewust!

Martine Kruiswijk van Vrumona geeft de pen door aan Bjorn de Koeijer van Universiteit Twente.

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
rettizroov.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
retseemgninnep.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
eitcader.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.