Nieuws

Biertje

Geplaatst op 02-08-2006  -  Categorie: Columns

Onlangs stond in de Intermediair een knagende vraag: waarom wijnflessen altijd met het etiket boven komen drijven als ze in een bak water worden gelegd om het etiket er af te weken? Na een discussie over het zwemband-effect, in het etiket opgesloten zuurstof en gebruik van lichtgewicht papier was de conclusie van de meedenkende lezers: de flessen zijn zo onrond dat het etiket altijd op de dunste kant van de fles wordt geplakt. Daardoor kwam het etiket altijd bovendrijven, niet door de eigenschappen van het papier. Gelukkig was het dus voor in ieder geval een deel van de lezers wel duidelijk dat niet het etiket maar het glas bepaalt hoe de fles zich in een bak water gedraagt. Maar de conclusie dat de onrondheid van de fles in de etiketteringsmachine een zodanige draaiing van de fles veroorzaakt dat de dunste kant voor komt te staan bleef getrokken.


Nu is het zo dat glas inderdaad niet het materiaal is met de nauwste toleranties. Een glazen fles is absoluut niet rond en kent een willekeurige materiaalverdeling binnen grenzen, zoals iedere verpakkingkundige weet. Maar bij de etiketteermachine leidt dit niet tot gedrag waarbij de dunste plek voor komt te staan. De toleranties varieren tussen plus en min 1 mm en deze onnauwkeurige materiaalverdeling maakt etiketteren van glazen verpakkingen wel degelijk een lastig proces.

Tenslotte, na al dit logisch redeneren toch nog even een kleine praktijkproef uitgevoerd. Al bij de eerste fles blijkt het etiket helemaal niet precies boven te komen drijven. En zo gaat het ook met de rest; er zijn flessen die het kleinere rugetiket tonen en er zijn er ook dit de helft van het rug en de helft van het buiketiket tonen. Wel liggen ze allemaal, of het nu wijn- of bierflessen zijn, met de onderzijde iets verdiept in het water. Logisch, want daar bevindt zich de grootste hoeveelheid glas.

Zo, genoeg tijd besteed aan beweringen die blijven knagen, het is weer tijd voor het serieuze verpakkingskundige werk van loslatende of plooivormende etiketten en vlaggende hoekjes. Maar eerst nog even onder het genot van een biertje filosoferen over de bijzondere flessen waaruit de inzender van de knagende vraag zijn wijn drinkt.

VNV Columnisten

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.