Brug slaan

Geplaatst op 31-05-2017  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Jacqueline Revet

Soms komen dingen op een mooi moment bij elkaar in de waardeketen. Twee jaar geleden ben ik begonnen bij DSM met het doel een brug te slaan tussen het einde van de waardeketen en DSM via de opdracht; ‘Wat is de waarde van een haptic coating?’ In eerste instantie een vreemde vraag, een product veelal gebruikt in print en verpakking dat bij DSM al meer dan 15 jaar geleden zijn intrede in de coatingmarkt had gemaakt en dat intern beschouwd werd als een voorbijgaande trend.

Wat is de waarde van deze soft feel coating en waar kwam deze meerwaarde vandaan? Dit onderzoek vergde een verdiepingsslag in de keten van de verpakkingsindustrie en het netwerk van VNV heeft me hier goed bij kunnen helpen. Ik ben begonnen bij het eind van de keten, de consumenten. Door de overvloed aan producten, is het belangrijker dan ooit om onderscheidend te zijn. De consument zoekt beleving en vindt achterliggende waardes en ideologieën van het merk welke uitgedragen kunnen worden door de zintuigelijke beleving van het product. Een materiaal met deze coating wordt verrijkt en voelt luxer en duurder aan en geeft daarnaast nog eens extra kleurdiepte in een mat systeem. Dit is direct de brug naar de tweede stap in de keten, de “brand owner”, wat voor de consument belangrijk is, was ook belangrijk voor de brandowner. Plus daarbij was het een kost efficiënte manier om de waarde van het product te verhogen. Nog een stapje verder terug in de keten, kom je terecht bij de converters & printers. Ook hier zagen we een duidelijke meerwaarde van het product. De verwerkbaarheid in productie was relatief eenvoudig door de dunheid van de coating laag en vele malen makkelijker dan de mattering middelen in de markt. Ook voor de één na laatste stap in de keten coating ‘industrie & film’ was het relatief makkelijk om het water gebaseerde product te verwerken, te formuleren en te gebruiken in combinatie met de vele kleuren die zij ontwikkelen.

Dus waarom is soft feel coating een succes? Nieuwe technologieën zijn alleen een echte oplossing, als ze structureel meerwaarde bieden voor alle betrokken partijen in de waardeketen. Alleen door een diep inzicht te verwerven in de waardeketen en de daaruit voortkomende behoeften kunnen zinvolle innovaties ontstaan. DSM breidt het programma rondom het identificeren en repliceren uit naar verschillende feels (o.a. Velvet, Zijde, Papier, Schuurpapier, Rubber). In dit programma wordt er gestart aan het eind van de keten, dus wat is de beste oplossing voor de eindgebruiker? Welke nieuwe feel wil jij op je verpakking hebben en waarom?  

 

 

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl