Column: Citius, Altius, Fortius

Geplaatst op 29-07-2013  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Jan Willem Cornelisse

Sneller, hoger en sterker. Een mooi motto voor een verpakkingskundige. Want als verpakkingskundige moet je veelzijdig zijn en bekend zijn met, of liever gezegd uitblinken in, diverse disciplines. Ga er maar aan staan, verschillende disciplines in één bedrijf, elk met hun eigen doel, op één lijn krijgen. Dat is topsport.

De verpakkingskundige draagt verantwoordelijkheid voor de belangrijkste communicatiemomenten van een product tijdens verkoop, op het schap en op de gebruikslocatie en in bijvoorbeeld de voorraadkast. Daar ziet de gebruiker het werk van de verpakkingskundige en dat is dus bepaald niet onbelangrijk.

 

De verpakking is een belangrijk middel in de communicatie en beleving van een product. De buitenwereld kijkt niet naar het product maar ziet meestal alleen de verpakking en beslist mede op basis daarvan. Natuurlijk zijn financiën, personeel, werkmoresprincipes en machines belangrijke onderdelen van je bedrijf. Maar wie of wat communiceert het meest direct met de doelgroep; juist de verpakking. Natuurlijk is de overige communicatie belangrijk, maar wat is de basis van je succes? Is het de strategie, de methode, de campagne of gewoon de schapruimte die je hebt of kreeg, want zonder schapruimte was er nog nooit een succesvolle introductie.

De successen worden vaak toegeschreven aan de marketingafdeling. Vaak gehoorde opmerking is, “hoe lang was die marketeer in je organisatie werkzaam?” Eén succesvolle launch en hij of zij promoveert, één misser en hij of zij is weg. “Ze begrepen het niet”, hoor je dan vaak, of “de markt was er nog niet klaar voor”. En dan is daar de volgende marketeer alweer met prachtig onderbouwde dromen.

 

De verpakkingskundige en de mensen van operations vieren in een bedrijf vaak diverse jubilea en weten wat er speelt; een juist samenspel van de diverse disciplines. Teamwork. Samen die OEE verbeteren, of zoals dat vroeger zo mooi heette, “productiviteit per meisjes minuut”. Wat is er de laatste 30 jaar al niet gebeurd qua snelheid en efficiency, en wat is er allemaal al niet geïntroduceerd: BRC, TQM, TPM, HACCP, ISO, EHEDG, et cetera. Te veel om op te noemen, eigenlijk allemaal zaken die direct invloed hebben op en samenhangen met de kunde voor het maken van een verpakking.

 

Wellicht is het tijd voor een CPO (Chief Packaging Officer) in de board. Verpakken, één van de meest wezenlijke onderdeel in een commercieel proces, ontbreekt in de meeste boards. Iets om over na te denken deze zomer. Wij verpakkingskundigen deden dat al op ons jubileum (zie VerpakkingsManagement 6).

 

Jan-Willem Cornelisse

 

De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Jan-Willem Cornelisse van Rovema. Hij geeft de pen door aan Alexander van Puijenbroek van Qipack. 

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl