Nieuws

Column - Commodities voor de toekomst

Geplaatst op 03-07-2016  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Ron van Hilst

Hilst Ron van 2016 webTerwijl ik aan de eetafel zit na te denken over wat ik zal gaan schrijven voor de column ben ik aan het spelen ben met een ‘op z’n kop‘ fles. In no time ga ik jaren terug in de tijd waar Theo Melis nog de verpakkingsmanager bij Unilever was. In mijn ogen een creatieve goeroe. Onder zijn inspirerende leiding werd er verpakkingsgeschiedenis geschreven.

 

Wie uiteindelijk met het idee kwam, daar doen de wildste verhalen de ronde over maar voor mij begon het allemaal met een opdracht van marketing waar in de briefing onder andere stond: het ontwikkelen en ontwerpen van een consumentvriendelijke verpakking voor Calvé sauzen.

Het moest een innovatieve verpakking worden met een sterke premium brand uitstraling.

 

En dat werd het! Het is nu misschien moeilijk voor te stellen, maar het was een totaal nieuw concept. Een totaal nieuwe manier om naar convenience te kijken. Hierdoor stroomt het product naar beneden en kan je altijd goed product doseren. Ook de vorm van de fles werd hierop ontworpen.

Als materiaal werd PVC gekozen (dat kon toen nog) omdat het, qua oppervlaktespanning, de juiste eigenschappen had zodat er weinig product in de fles achter bleef. Ook werd er voor het eerst gebruik gemaakt van een in-mould label techniek. Hierdoor bleef het etiket altijd mooi ‘strak‘, zelfs na vele malen inknijpen, en was het niet gevoelig voor vocht, wat weer een voordeel was als de fles in de koelkast opgeslagen werd. De dop moest een groot oppervlak hebben zodat de fles stevig stond. Ook moest de dop kunnen scharnieren zodat het met één hand te openen was. Dit resulteerde in een gespuitgiete PP dop.

 

Dit alles was zo innovatief en succesvol dat het zelfs een Gouden Nnoot gewonnen heeft! En nu, jaren later, zie ik dat zelfs de sauzen van de B-merken in een ‘op z’n kop‘ fles zitten.

 

Dat doet me realiseren dat het bedenken, ontwikkelen en lanceren van de ‘commodities van de toekomst‘ de belangrijkste taak is van de verpakkingskundige.

 

Ron van Hilst

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Ron van Hilst, packaging manager KraftHeinz. Hij geeft de pen door aan Kim Bertens van KraftHeinz.

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.