Nieuws

Column no. 50

Geplaatst op 22-03-2010  -  Categorie: Columns

Vijftig maal 300 woorden zijn de afgelopen jaren in deze column aan verpakken besteed. De onderwerpen liepen sterk uiteen. Van duurzaamheid naar marketing, van constructieve aspecten naar afvullijnen en weer terug naar marketing. Materiaalkennis zoals biologische afbreekbaarheid, inzameling van verpakkingsmateriaal en de onderschatte complexiteit om een verpakking te ontwerpen. De intuïtieve handelingen die een gebruiker uitoefent op een verpakking die hij/zij net kent. Zo maar een greep uit de onderwerpen van de boeiende wereld van de verpakkingskundige.

En we houden er nog lang niet mee op. We hebben nog zoveel gespreksstof dat we voorlopig deze column zullen blijven vullen.

Zoals u in het vorige nummer heeft kunnen lezen zijn er grote verwachtingen voor de toekomst van het verpakken. Vier studenten van Universiteit Twente spraken zich uit en het lijstje met onderwerpen om over te schrijven is meteen alweer op respectabele lengte gekomen. Verpakkingen kunnen steeds meer betekenen in de keten, ze kunnen data meenemen en draadloos overbrengen, kleur gaat een steeds belangrijkere rol spelen, samen met vormgeving, milieu zal invloed hebben op het uiterlijk van verpakkingen, gebruiksgemak zal een grotere invloed hebben op de hypercompetitieve markt, om maar enkele voorbeelden te noemen van de uitgesproken verwachtingen.

Wat betekent dit allemaal? We zouden mogen verwachten dat verpakkingen steeds meer gezien zullen gaan worden als een belevingsaspect bij de aankoop en bij het gebruik. Distributiefuncties zullen minder zichtbaar worden. De consument zal naar verwachting vanuit een life-style handelen. Archetypische begrenzingen worden steeds minder natuurlijk. Kartonnen drankverpakkingen zijn al gebruikt voor de verkoop van telefoons en autolampjes en de grenzen zullen nog veel verder vervagen. Aluminium flessen, kunststof doosjes, glazen cupjes, metalen koekdozen, lichtgevende kartonnen omhulsels, om maar enkele voorbeelden te noemen van verpakkingen die de afgelopen jaren gespot zijn. In de toekomst gaat het over koudebeleving, tactiele ervaringen, emotie die een verpakking oproept, de smaakbeleving die mede door de verpakking opgeroepen wordt; wat zijn wij blij dat we nog vele columns te gaan hebben.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten


Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement maart 2010)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.