Nieuws

Opengemak

Geplaatst op 03-03-2018  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Hans Lansink

lansink-hansSinds ik met verpakkingen bezig ben word ik regelmatig door mijn omgeving aangesproken op de onmogelijkheden van verpakkingen en met name het openen van verpakkingen.

“Waarom gaan de verpakkingen zo moeilijk open?”

“Hoe maak je de verpakking open?”

“Kan het openen van de verpakking niet eenvoudiger?”

In eerste instantie is de neiging ontkenning en verdediging, door te wijzen op de functies van de verpakking. De vorm en uitvoering van de verpakking wordt beïnvloed door diverse alom bekende factoren zoals, beschermen, conserveren, hersluiten, transport, opslag enz.

Uit nieuwsgierigheid ben ik een aantal verpakkingen gaan bekijken om te beoordelen of er enige vorm van waarheid in de vragen en opmerkingen schuilt.

Wat mij opvalt, is dat er veel verpakkingen zijn met goede mogelijkheden om eenvoudig te openen en hersluiten. Wel zie ik, in mijn directe omgeving, dat deze verpakkingen impulsief foutief worden geopend. Er wordt niet naar de markeringen en/of instructies gekeken. Toch zie ik ook bij een aantal algemene producten/verpakkingen punten die aandacht behoeven. Bijvoorbeeld een vouwdoosje met tamper evident sluitzegels, te sterk om met de nagels door te snijden en een te sterke kleefkracht om te peelen, dus gebruik van een mesje is noodzakelijk.

Twee voorbeelden met een grote overeenkomst, een tube tandpasta en een margarine kuipje - beide met een lid, laten zien dat het idee goed is maar dat er ergens in de procesketen iets niet gaat zoals bedoeld is.

Het margarine kuipje heeft een lid dat keurig is voorzien van een lipje om het openen te vereenvoudigen. Echter door het aanbrengen van het deksel tijdens het productieproces wordt dit lipje onder de rand gedrukt en is moeilijk te pakken te krijgen. Bij de tandpasta wordt het lipje in de draad van de tube gedraaid.

Het lijkt hier op de klassieke manier fout te gaan, geen afstemming in het proces en geen overall verantwoordelijke.

Specialist of generalist, het is de taak van de verpakkingskundige om de verantwoordelijkheid te nemen voor zowel de productverpakkingscombinatie als de juiste implementatie in het verpakkingsproces.

Deze column is van Hans Lansink van XPacked, hij geeft de pen door aan Jan Janssen van SOLPAC.

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
rettizroov.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
retseemgninnep.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
eitcader.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.