Nieuws

Cryptische briefing

Geplaatst op 31-10-2016  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Alicia The

The Alicia

Het verbaast me nog te vaak hoe cryptisch een verpakking is omschreven bij een eerste briefing. Vaak is de focus op het product, wat logisch is  gezien dat het gene is wat moet worden verkocht. Maar ik moet meestal meer uitleg geven of het moet nog nader worden onderzocht, als ik kom met vragen over de verpakking zoals: wat voor barrière heeft het nodig, wat zijn de restricties op het schap, hoe zit het met transport en ga zo maar door.

Het is om verschillende redenen van belang dat de briefing zo duidelijk mogelijk is omschreven.

De complexiteit waarbinnen de verpakking moet worden ontworpen, wordt met een goede briefing duidelijk. Als richtlijnen pas later aan het licht komen, dan kan dat betekenen dat het ontwerp weer moet worden veranderd.

Daarnaast heb je ook te maken met extra kosten. Hoe later in het ontwerptraject duidelijk wordt dat de verpakking nog moet voldoen aan andere eisen, hoe hoger de extra kosten kunnen worden. Denk aan matrijskosten, testkosten, materiaalkosten.

Ook loop ik vaak tegen projecten aan met een uitdagende planning. Als vanaf het begin de complexiteit van het project niet duidelijk is, dan kan hierop ook niet de planning worden afgestemd. Of als achteraf het ontwerp nog moet worden aangepast, dan loopt de planning hierop ook uit.

Het helpt als er meer bewustwording binnen het bedrijf wordt gerealiseerd. Hierdoor krijgt het meer draagvlak en zal dat aanleiding geven om van tevoren beter onderzoek te doen: op welke markt komt het, wat willen de retailers, wat willen de consumenten etc. Dan kan hier achteraf geen discussie meer over ontstaan.

We kunnen hier als verpakkingskundigen in sturen door veel vragen te stellen en discussies aan te gaan met andere afdelingen. Daarnaast is het goed om verpakkingseisen standaard te laten opnemen in een briefing. Ook al lijkt soms een verpakking amper te veranderen, als het dan toch nog in een andere markt terecht komt, dan moet ook hier bij worden stilgestaan of de verpakking geschikt is voor die markt, logistiek etc.

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Alicia The, Packaging Developer bij Intertaste. Zij geeft de pen door aan Marcel Keuenhof European Packaging Manager Wessanen.

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.