David's testament

Geplaatst op 02-01-2021  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Luuk van Diermen

diermen-luuk-van“It’s not about saving the world, it’s about saving ourselves.” De hard binnenkomende woorden van David Attenborough, aan het einde van zijn testament: “A life on our planet”.

De ontzettend gecompliceerde wereld van verpakkingen, we zijn er allemaal bekend mee. Ook weten we allemaal hoe belangrijk duurzaamheid is en nog steeds meer wordt in de gehele bedrijfsvoering, en hoe dit onderwerp voor sommige bedrijven de toekomst juist onzekerder maakt. De hele Covid-19 situatie leek hier even een vertraging in aan te brengen, maar lijkt de transitie nu juist te versnellen.

Duurzame innovatie is niet meer weg te denken uit welk bedrijf dan ook. Er worden constant producten ontwikkeld die met minder meer kunnen, die beter worden gerecycled, en ook in de keten wordt voor merken steeds meer duidelijk over wat er nou echt met hun producten gebeurd. Zo willen we het niet alleen allemaal goed doen, we doen het ook steeds vaker écht goed.

Toch stoor ik me nog steeds, en steeds vaker, aan één ding, en dat is de wegwerpcultuur. Er worden zoveel producten gemaakt voor een kort leven van slechts een eenmalig gebruik. We hergebruiken dat bakje of bekertje niet, we pakken een nieuwe. En dat terwijl de nood echt aan de man is, we moeten minder gebruiken.

Om terug te komen op het verfilmde testament van David Attenborough: als alle wetenschappelijke rapporten geen indruk bij je achterlaten, kijk dit dan en je begrijpt de noodzaak. Hoogwaardige producten vervaardigd uit kostbare grondstoffen belanden in het afval en worden helaas lang niet altijd gerecycled, maar eindigen in een verbrandingsoven of in de oceaan. Ik denk vaak als ik een product gebruik: hoe zou dit product herbruikbaar gemaakt kunnen worden? Door producten sterker te maken en te voorzien van slimme technologie kan in een circulair systeem goed inzicht verkregen worden over waar deze producten zich bevinden, hoe vaak ze al gebruikt zijn en, wanneer ze aan het einde van hun levensduur zijn, kunnen ze gebundeld worden aangeboden aan een recycler.

Het lijkt voor de meeste markten een moeilijk verhaal. Hoe ga ik mijn product transformeren naar een herbruikbaar iets? Toch zijn er veel dingen mogelijk, en de ontwikkelingen gaan snel. Grote merken gaan over naar slimme circulaire oplossingen en pilots schieten als paddestoelen uit de grond. Productgroepen waar het onmogelijk leek om herbruikbare producten met slimme technologie te introduceren laten ons nu juist de mooiste voorbeelden zien. Voorbeelden als herbruikbare verzenddozen, fastfood oplossingen en drankverpakkingen zien we steeds vaker. Strengere wetgeving en de wil bij bedrijven en consumenten om beter om te gaan met de wereld versnellen dit proces.

Mocht je toch nog steeds denken dat het allemaal niet zoveel uitmaakt: “It’s not about saving the world, it’s about saving ourselves.”

Deze column is geschreven door Luuk van Diermen van The LCA Centre. Hij geeft de pen door aan Elena Aquino, between jobs, open to work.

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl