Nieuws

De gemaakte samenleving

Geplaatst op 23-03-2009  -  Categorie: Columns

Als je zo'n zestig jaar terug kijkt in de samenleving dan waren de huishoudens nog niet uitgerust met een koelkast, vriezer, telefoon, televisie, centrale verwarming, magnetron, afwasmachine, computer en internet. Wat een rust. Moeders werkten thuis aan het huishouden en verzorgden de kinderen. Iedere dag werden er boodschappen gedaan, die vaak aan de deur werden gekocht, om verse waar in huis te hebben. Met het hele gezin tezamen werd er gegeten. In het straatbeeld waren auto's een zeldzame verschijning. Er was weinig vrij besteedbaar inkomen en ook weinig vrij besteedbare tijd.

De afgelopen tientallen jaren zijn veel moeders gaan werken. Kinderdagverblijven verzorgen de baby's en peuters. Op scholen worden kinderen buiten schooltijden opgevangen op de BSO. Ook veel eenpersoonshuishoudens zijn deel uit gaan maken van de samenleving. Bij voorkeur worden de boodschappen eens per week gedaan waarbij met een bezoek met de auto aan de supermarkt alle benodigdheden in een keer worden ingekocht. Mensen nemen minder tijd om te eten dus doen dat vaker onderweg. Aan koken wordt ook minder tijd besteed door in drukke tijden (gedeeltelijk) voorbereid voedsel te kopen waar in een handomdraai een gezonde maaltijd van is te maken. De vrij besteedbare tijd die overblijft wordt doorgebracht voor de televisie, achter de computer of in het fitness centrum.

Bovenstaande veranderingen zijn onder ander veroorzaakt doordat fabrikanten nieuwe producten ontwikkelden en deze gingen verpakken. De eerste producten die werden verpakt waren zuivel, soep en dranken waarna het aanbod verpakte levensmiddelen sneller groeide. Verpakte producten zijn langer houdbaar en beschadigen minder in de productieketen. Verpakte producten zijn transporteerbaar en verkopen via een aansprekende bedrukking het product in het schap.

De gemaakte samenleving: mede mogelijk gemaakt door verpakkingskundigen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

VNV Columnisten

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement maart 2009)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.