Nieuws

De kale functievuller voorbij

Geplaatst op 13-02-2007  -  Categorie: Columns

Verpakkingen zijn aan het veranderen. Het wordt steeds duidelijker. De verpakking wordt niet langer gezien als een kale functievervuller die het product moet beschermen, maar wordt steeds meer gezien als een toevoeging aan het product die bijdraagt aan het vergroten van de omzet en aan het beeld dat de producent wil uitdragen met het product.

 

Beeldend was de uitzending van het programma Kassa van 6 januari jl. De top 5 van grootste ergernissen was samengesteld en de Bond voor Ouderen kwam klagen over verpakkingen. Vooral de klacht van de laatstgenoemde groep was tekenend. Het moeilijkst te openen is de conservenpot. Veel ouderen kunnen de kracht niet meer opbrengen voor het openen en in combinatie met andere ongemakken of ziektes wordt het nog moeilijker kracht te zetten. Nog maar niet te spreken van verpakkingen die met de vingertoppen geopend moeten worden, zoals nodig is voor veel folies en thermovorm verpakkingen. Overigens, het zijn niet alleen de ouderen die moeite hebben met conservenpotten.

 

Waarom was die klacht van de Bond voor Ouderen zo opmerkelijk? Vroeger moesten zomergroenten geconserveerd worden om ’s winters gegeten te kunnen worden. Zouten (in de Keulse Pot met veel zout, onder een plank met een steen erop), drogen en wekken waren bekende technieken hiervoor. Op gegeven ogenblik was het mogelijk geconserveerde groenten te kopen. Wat een vooruitgang, zelf wekken hoefde niet meer (hoewel het in het begin voor velen te duur geweest zal zijn). Een nadeel was het openen van die potten, maar dat woog niet op tegen het voordeel, het niet meer zelf hoeven wekken. Dezelfde mensen voor wie het voordeel groot was, klagen nu over het niet meer open kunnen krijgen van die potten terwijl de meeste groenten het hele jaar door vers te krijgen zijn. Als we zover gevorderd zijn, dan is de conclusie duidelijk. Dat wat de verpakking moet doen, dat gelooft de consument nu wel. Van verpakkingen wordt tegenwoordig veel meer verwacht. Ze moeten er goed uitzien, één deukje of krasje en we laten ze staan. En ze moeten ons behagen door gemakkelijk open te gaan en, indien nodig, weer hermetisch zijn af te sluiten. De verpakking is definitief het stadium van kale functievervuller voorbij en de verpakkingskundige zal zijn/ haar strategische plaats alleen maar versterkt zien binnen het bedrijf.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement februari 2007)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.