Nieuws

De kosten-kwaliteit verhouding

Geplaatst op 24-03-2008  -  Categorie: Columns

Op woensdag 13 februari was er een interessant programma op televisie te zien bij Profiel (KRO, Ned. 2, 23.00 u, zie www.profieltv.nl). Het programma ging over de veranderende wens van de bevolking betreffende voedsel en er werden experts aangehaald van diverse pluimage. Duidelijk bleek dat consumenten geld over hebben voor kwaliteit en dat kwaliteit een breed begrip is. Consumenten wensen smakelijke producten, willen weten waar het vandaan komt, hoe het gemaakt wordt, door wie onder wat voor omstandigheden, hoe dieren hebben geleefd en wat ze hebben gegeten, etc. En dat het dan wat kost dat is logisch, maar dan weet je ook wat je eet. Een soortgelijke ontwikkeling is te zien aan de hand van nieuwe winkelketens zoals Landerijk. Deze groeiende winkelketen verkoopt alleen producten uit de eigen streek. Als koper weet je als het ware waar de producten gegroeid hebben of waar de dieren hebben gelopen. En smaak staat voorop. En dat mag wat kosten. Perceptie speelt hierbij een belangrijke rol, en dus marketing ook. Deventer koek wordt in Deventer beschouwd als een streekproduct, terwijl dit in Alkmaar gezien wordt als een landelijk product. Een Alkmaars product wordt in Alkmaar als een streekproduct gezien en een Deventer koek als een landelijk product.


Ook de supermarkten doen goed mee met de ontwikkelingen. De algemene mening is dat smaak door de jaren heen verslechterd is. Volgens een communicatiedeskundige in het genoemde programma is het juist andersom. De kwaliteit van voedingsmiddelen is sterk toegenomen, de smaak is beter, de producten zijn veiliger en we zouden niet weten wat ons overkwam als we twintig of dertig jaar terug in de tijd gingen.


Volgens het programma zal er een segmentatie ontstaan in class en mass. Het wordt kiezen voor òf goedkoop, òf een goede smaak. Voor degenen die het nog niet gezien hebben, kijk maar eens op Youtube naar het filmpje van Jamie Oliver hoe omgegaan wordt met kuikens.
Een interessante discussie die gevoerd kan worden over smaak en duurzaamheid is het eten van bepaalde groente (sperziebonen) en fruit (aardbeien) in de winter. Daar valt nog een aardige slag te maken. En wie pakt de discussie op? Verpakkingskundige ontwikkelingen hebben dit alles mogelijk gemaakt.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement maart 2008)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.