Nieuws

De verandering

Geplaatst op 27-10-2018  -  Categorie: Columns

Sinds er in de media veel aandacht is voor het milieu en het negatieve effect dat mensen hierop hebben, door onder andere de verpakkingen die wij gebruiken en weggooien, is de houding van de maatschappij ten opzichte van verpakkingen veranderd. Er zijn veel initiatieven van grondstof-, verpakkingsproducenten en producenten van consumentengoederen gekomen om de gebruikte verpakkingen te verduurzamen.

 

Welke nieuwsbrief ik ook lees, welke website ik ook bezoek, elke producent benadrukt dat de gebruikte materialen, of verpakking duurzamer is dan de tot nu toe gebruikte verpakking. Wat een verschil met een aantal jaren geleden!

 

Het is mooi om te zien, dat de verpakking wordt gebruikt om deze boodschap uit te dragen en niet alleen door middel van het gebruik van milieuvriendelijkere grondstoffen, maar zeker ook door de verandering van het uiterlijk van de verpakking. Persoonlijk vind ik de vloeistoffenverpakkingen voor zuivel, die uitgevoerd zijn met een buitenzijde van bruin karton een mooi voorbeeld, maar zo zijn er goede voorbeelden te vinden van vele soorten verpakkingen en materialen.

 

 

Maar wordt in dit alles de consument niet vergeten? De instructies over hoe zij het afval dienen te scheiden is niet altijd duidelijk. Wat valt onder papier en karton? Welke kunststofsoorten mogen bij het plastic? Welke producten van glas mogen in de glasbak? Velen weten niet hoe zij hun afval goed moeten scheiden, zodat de grondstoffen daadwerkelijk hergebruikt kunnen worden. Ook hier zou de verpakking in de toekomst een nog grotere rol kunnen spelen, onder andere door het verstrekken van duidelijke informatie op de verpakking over tot welke afvalstroom de verpakking behoort, zodat deze gerecycled kan worden.

 

Al met al zetten wij gezamenlijk vele (kleine) stappen in de goede richting. Zouden wij het dan toch voor elkaar krijgen om, in ieder geval in de verpakkingsindustrie, te gaan werken met alleen nog maar hernieuwbare/recyclebare materialen? Misschien een Utopie, maar in ieder geval een goed streven!

Deze column is van Marc Ebben van Stora Enso. Hij geeft de pen door aan Claudia Platvoet van Eshuis.

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.