Nieuws

Development op YouTube

Geplaatst op 15-04-2011  -  Categorie: Columns

Er zijn veel onderwerpen die zich aandienen om te bespreken, maar we moeten keuzes maken. Zo verscheen er begin maart een artikel in het NRC Handelsblad van o.a. Robbert van Duijn waarin gepleit wordt voor het afschaffen van plastic verpakkingen. Plastic is gemaakt van een eindige bron en daarom slecht voor het milieu, werd gesteld. Verpakkingskundigen weten beter; iedere verpakking is duurzaam omdat deze een product beschermt en geen enkele verpakking is duurzaam omdat bij iedere verpakking eindige bronnen gebruikt worden. Per functionele eenheid is er niet zoveel verschil tussen de verschillende verpakkingsmaterialen, vooral niet gezien de onzekere aannames in de vele studies. Een ander aspect dat de media betreft is het ‘ingrijpen’ van de VROM Inspectie in de recyclepercentages die NedVang opvoert. Het percentage kunststof dat wordt hergebruikt moest naar beneden worden bijgesteld en staat nu op 50%. Het blijft merkwaardig dat rekenen met macrogetallen voor velen lastig is, of misschien te abstract. Van alle kunststof korrels die kunststof verwerkers in Nederland inkopen is slechts enkele procenten afkomstig van een recycle bron. Waar blijft de rest? Zou die 50% ook niet aan de hoge kant zijn?
Nog meer nieuws. Het ‘Klavertje 4’ logo en het ‘ik kies bewust logo’ gaan samen. Het nieuwe logo is niet getest. Kennelijk is de consument zo’n kuddeschaap dat het nieuwe logo sowieso werkt.
En neem de freeganists in het Verenigd Koninkrijk. Omdat te veel eten wordt weggegooid wordt er gegeten uit vuilnisbakken en wordt ervoor gepleit de houdbaarheidsaanduiding van verpakkingen weg te laten. Deze zou weggooien stimuleren. Dan hebben ze zelf overigens minder te eten. Het aan de kaak stellen van dit probleem vinden wij overigens volkomen terecht.

Misschien wel het leukste nieuws is de hoeveelheid filmpjes die op youtube te vinden zijn bij trefwoorden packaging, ook in combinatie met de woorden development en technology. Ontzettend handig omdat het delen van inzicht en kennis zoveel gemakkelijker wordt.

De conclusie is duidelijk: verpakken leeft en er wachten ons nog mooie ontwikkelingen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 


(gepubliceerd in VerpakkingsManagement april 2011)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.