Nieuws

Does size matter?

Geplaatst op 06-04-2017  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Ruben Reinderman

Soms loop je langs de schappen van de plaatselijke supermarkt op zoek naar dat ene product wat op je boodschappenlijstje staat. Eenmaal het juiste schap gevonden, is de keuze reuze. Alle verpakkingen lijken naar je te schreeuwen, je wikt en weegt; ga ik voor gemak, hoeveelheid, afmeting, merk of trekt toch de prijs mij over de streep. Binnen enkele seconden kies je voor de kleinste en krachtigste verpakking, toch?

Het lijkt op zich logisch dat kleine(re) verpakkingen aantrekkelijker zijn voor de consument. Kleinere verpakkingen bieden namelijk meer gemak, vragen minder opbergruimte en zijn gemakkelijker te transporteren. Daarnaast toont het een zekere ambitie van de producent om zijn portfolio te verduurzamen en milieuvriendelijker te maken.

Wellicht het bekendste voorbeeld zijn de Klein & Krachtige wasmiddelverpakkingen, die geleidelijke het wasmiddelenschap hebben doen veranderen. Om dit te bereiken heeft de wasmiddelensector gezamenlijk doelstellingen gezet om de concentratie van wasmiddelen te verhogen. Hierdoor hebben zij de impact op het milieu kunnen reduceren door grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal en wegtransporten uit te sparen. Onlangs zijn er vele andere producten in kleinere verpakkingen verschenen, voorbeelden hiervan zijn deosprays, schoonmaakmiddelen en portieverpakkingen. Dit wordt vaak ook ondersteund door grote reclamecampagnes.

Ondanks de vele positieve eigenschappen van een kleinere verpakkingen zijn er namelijk echter enkele kritische kanttekeningen te plaatsen. Consumenten voelen zich wellicht tekort gedaan als de verpakking en inhoud kleiner worden, maar de prijs vrijwel gelijk blijft. Zichtbaarheid in het supermarktschap is zeer cruciaal vanuit de merkbeleving en wordt hoog in het vaandel gedragen door marketing om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Het verkleinen van een verpakking is dan ook een grote uitdaging voor bedrijven. Hoe kan een kleinere verpakking opvallen naast zijn grotere broers.  De verpakkingskundige heeft een belangrijke rol in hoe je met een kleinere verpakking het grote publiek kunt verleiden met kwaliteit, functionaliteit en design.

In de toekomst zal naar verwachting e-commerce de consumenten koopbeleving doen veranderen. De kleinere verpakking biedt hier grote mogelijkheden, want hoe klein of groot lijkt een product op je beeldscherm? De consument vraagt dan ook steeds meer om innovatieve en kwalitatieve verpakkingen met een goed verhaal, waar ‘size doesn’t matter’!

Verpakkingskundige, het blijft een boeiend vak!

Ruben Reinderman, verpakkingskundige bij Unilever

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.