Een hervulbaar voorbeeld

Geplaatst op 02-11-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Mieke van den Berg

refill-station-liggendIn december vorig jaar kwam Zembla met een item over o.a. het gewicht van wasmiddelverpakkingen, dat tussen de 40 en 55 gram per fles ligt. Allerlei aspecten van de verpakking zijn daarin belicht. Bijvoorbeeld de vorm van de wasmiddelfles waarmee merken willen opvallen waardoor asymmetrische flessen dikkere wanden nodig hebben dan symmetrische flessen om dezelfde krachten aan te kunnen. Door regelementen beschreven in de packaging and packaging waste regulation zullen in de toekomst dit soort verpakkingen mogelijk moeten worden herzien. Vorig jaar getest bij Lidl GB, vanaf 20 oktober wordt in Nederland een hervulbare wasmiddelverpakking van Lidl huismerken Formil en Doussy voor een half jaar in tien winkels getest. Misschien is dit concept een idee voor de toekomst?

De test van de hervulbare wasmiddelverpakking komt met een nieuw verpakkingsontwerp. Niet zomaar een fles, maar een pouch met een dop met RFID die speciaal voor het hervullen ontworpen is. De pouch is lichter dan de doorsnee wasmiddelfles, het zou nog mooier zijn als er ook gerecycled materiaal voor wordt gebruikt. De verpakking hoeft geen zelfdragende functie te vervullen tijdens transport, daardoor hoeft het geen rigide fles te zijn. Om ervoor te zorgen dat de verpakking zo leeg mogelijk kan worden gemaakt is de pouch in- en uitknijpbaar, daarmee is het thuis in het washok ook snel duidelijk hoe vol de verpakking nog is. De pouch krijgt zijn functie pas bij het afvullen in de winkel, hierdoor is nog een verpakking nodig om het wasmiddel naar de winkel te vervoeren en voor in de dispenser.

Vanuit ervaring met LCA-studies over hergebruik weet ik dat de milieu impact van o.a. de ruwe grondstoffen en productie van de verpakkingen die nodig zijn om het systeem te laten werken over de hoeveelheid rotaties en de grootte van het systeem verdeeld wordt. Om het systeem draaiende te houden moet de dispenser met wasmiddel aangevuld worden, dus dat geldt ook voor deze verpakking. De impact hangt af van de hoeveelheid pouches die met één dispenservulling gevuld kunnen worden (in de Britse trial 245 vullingen) en van de verdere eigenschappen van de verpakking.

In vergelijking is de doorsnee fles zwaar, voor eenmalig gebruik en wordt in sommige gevallen gerecycled. De wasmiddelflessen komen in een doos die meer gewicht moet kunnen dragen dan de doos waar de pouches in komen. Net als bij het refill systeem vindt geen inname of retourtransport plaats. Daarnaast zal de test moeten uitwijzen hoe vaak een klant terugkomt en hoe vaak er een nieuwe verpakking nodig is. De consument wordt gestimuleerd om mee te doen door korting bij de volgende aanschaf van wasmiddel, een vermindering van kosten ligt mooi in lijn met de potentiële vermindering van milieu impact. Maar zonder echte LCA-studie kunnen daar geen conclusies over getrokken worden.

Toch had ik graag de optie gezien om fles die bij de consument thuis staat ook te kunnen hervullen. Door bijvoorbeeld eenzelfde dop voor de wasfles te ontwerpen kan de aanschaf van de pouch vermeden worden. Desondanks vind ik dat Lidl zich hier echt mee onderscheidt en misschien is in de toekomst voor andere wasmiddelen de branding op een dispenser al genoeg.

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
info@verpakkingskundigen.nl