Een terugblik in de toekomst....

Geplaatst op 29-05-2020  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Martin de Olde

We gaan terug naar het memorabele jaar 2013. 28 Mei, waar de VNV haar 25-jarig jubileum viert met een symposium “Visit the future”. Twee gerenommeerde keynote sprekers vullen de middag en houden ons gekluisterd aan de stoel. Bas Haring met filosofische inzichten (toen al over duurzaamheid…) en Adjiedj Bakas met trends en futurische vergezichten. En vooral aan de laatste spreker moest ik denken toen mij werd gevraagd een column te schrijven.

Ik kan me zijn stelling nog goed herinneren dat binnen tien jaar blikverpakkingen niet meer op de schappen zullen staan. En als je, zoals ik, al jaren in deze verpakkingsindustrie werkzaam bent, dan kan een reactie  niet uitblijven. Er ontstond toen een interessant meningsverschil, maar ja wie ben ik tegen over een internationaal erkende trendwatcher?

En Adjiedj Bakas kreeg eerder gelijk dan hij had voorspeld. In maart dit jaar waren de blikschappen bijna net zo leeg als die van toiletpapier. Vooral de schappen met groente-, fruit- en vleesconserven lieten diepe gaten zien. En dat waren precies de markten waar ook Adjiedj op doelde. Maar wel tegen een heel andere achtergrond en met een heel andere oorzaak.

Door de Coronacrisis is er sinds begin maart een verhoogde vraag naar groente, fruit, – en vlees in blik. De producten waren niet aan te slepen, met als gevolg lege schappen. Dus Adjiedj’s voorspelling kwam toch uit. Zelfs drie jaar eerder! Maar wel voor even. Inmiddels is de keten weer aardig op orde maar blijft de vraag hoog. Waarom?

Blikverpakkingen worden misschien niet altijd als sexy en hip ervaren maar hebben wel een betrouwbaar imago. En consumenten vallen er  blijkbaar in tijden van crisis meer op terug. De lange houdbaarheid, veiligheid en robuustheid van de verpakking, in combinatie met voedzame en eenvoudig te bereiden voeding zijn onevenaarbaar. Dit zorgt voor een piek.

Maar er zijn meer ontwikkelingen. Het streven naar een circulaire economie met de bijbehorende wetgeving en consumentenbewustzijn zet het verpakkingslandschap op zijn kop. En dat merken wij als Trivium Packaging. Vanuit bestaande markten maar ook nieuwe markten is de vraag naar innovatieprojecten groot. Omdat blik als meest gerecyclede en eindeloos recyclebare verpakking, een duurzaam alternatief biedt voor de toekomst. Betrouwbaar duurzaam en duurzaam betrouwbaar dus. En met de huidige bewuste consument en onze innovatieve inzet als Trivium Packaging, komt het met sexy en hippe imago wel goed!

Dus Adjiedj, laten we het er in 2023 maar weer eens over hebben!

Deze column is van Martin de Olde van Trivium Packaging in 2019 ontstaan door een fusie tussen de mondiale Food & Specialty businesses van Ardagh Group en Exal Corporation. Hij geeft de pen door aan Karel van den Brink van Schuttelaar & Partners

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl