Nieuws

Eenmalig

Geplaatst op 21-01-2008  -  Categorie: Columns

TNO heeft een onderzoek gedaan naar de milieubelasting van de koffiemok versus eenmalige bekertjes van polystyreen, karton en zetmeel. Het lijkt wel of we weer terug zijn op het niveau van 1992 toen minister Alders ook bezig was met dit soort vergelijkingen. Het doosje om de tandpasta werd als dubbele verpakking gezien en moest weg terwijl er niet gekeken werd naar de hoeveelheid tandpasta die achterblijft in een aluminium of kunststof tube. Een keuze die gebaseerd bleek op een gebrekkig inzicht. Voor koffie werden destijds ook analyses uitgevoerd en toen bleek al dat het polystyreen bekertje zo slecht niet was voor het milieu als verondersteld werd, overigens tot frustratie van de minister. Je kunt immers niet tegen kiezers zeggen dat eenmalig beter voor het milieu is dan meermalig.

In feite zijn we nog niet veel verder dan 15 jaar geleden getuige de wijze waarop dit ‘nieuws’ op radio en tv gebracht werd. Het blijkt dat de gebruiksfase kritisch is in de milieubelasting van een gebruiksvoorwerp. We weten allemaal dat dit voor een verpakking in veel gevallen niet anders is. Het weggooien van brood bijvoorbeeld is een grotere belasting voor het milieu dan het weggooien van de verpakking waar het brood in zat. Brood begint immers op de akker met bestrijdingsmiddelen, oogsten, transport, verwerken, bulkverpakken, verwerken, bakken, snijden en dan komt de eindverpakking nog eens. Voor verpakkers zijn dit geen nieuwe inzichten. Het is lastiger gebleken dit verhaal goed naar buiten te kunnen brengen. Gelukkig heeft TNO ons een handje geholpen. Nu vragen we ons alleen nog af hoe het kan dat de minister van VROM de tarieven voor verpakkingsmaterialen, die in 2008 zijn ingegaan, baseert op de productie-, verwerkings- en afvalfase, en niet op de gebruiksfase.
Een voorbeeld: een laagje aluminium in een kartonnen pak waardoor een sapje maanden langer houdbaar is, wordt bestraft met hogere afvalkosten. Kan iemand dit de verpakkingskundige uitleggen?

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement januari 2008)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.