Ik waan mij nog steeds in een museum als ik langs de schappen van de supermarkt loop. Ben er ooit mee besmet en kom er niet meer vanaf. En het ergste is dat niemand in je omgeving en daarbuiten dat begrijpt en je altijd alles moet uitleggen. Van de opmerking "een verpakking ontwerpen? huh, die zijn er toch al? " tot aan het krijgen van de schuld van de uitpuilende vuilniszakken.
Toch gaan er tientallen verpakkingen per dag door ieders handen en wellicht zit het 'm daar wel in. Het is zo vanzelfsprekend, het valt niet meer op. Daarom is het onder de aandacht brengen van packaging en alles wat daar omheen hangt, zo belangrijk.
Gelukkig is er naast de Gouden Noot op initiatief van Management Media een verpakkingsprijs bijgekomen. En wat voor één; de NL Packaging Awards! Leuke categorieën, goede inzendingen, een briljante avond. En voor ons, BooM creatives, een top oogst met Hermit Dutch Coastal Gin en de pouch voor RokerijVis.
Wat mij ook opviel was de grote hoeveelheid inzendingen en het niveau hiervan. Er wordt veel geïnnoveerd op zowel grafisch als structural packaging gebied. En dan de opkomst van het evenement. Ik weet niet of het een compleet doordachte strategie is geweest, maar er was zeer veel positieve roering rondom het evenement en de sociale media deden de rest.
Wat mij betreft worden de NL packaging Awards een jaarlijks feest; al is het alleen om iedereen in correcte kleding te zien rondlopen.
Thanks aan de initiatiefnemers van Management Media en tot volgend jaar!
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Martijn Pabon, verpakkingskundige bij BooM Packaging. Hij geeft de pen door aan Baldwin Cornelisse, verpakkingskundige bij KraftHeinz.