Ferrero Rocher: luxe bonbon in een royale verpakking

Geplaatst op 03-08-2025  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Denise Haverkate

Opgegeten in een minuut, ontworpen voor een tweede leven

fr-1-web

Ferrero Rocher is een iconisch product: smeuïge hazelnootvulling omhuld met chocolade, met
goudkleurige folie in een transparante verpakking. De verpakking is bewust ontworpen voor bescherming,
voedselveiligheid én luxe beleving.

fr-2-web


De totaalverpakking bestaat uit maar liefst acht onderdelen: de box + deksel, inlay kaartje, sleeve,
aluminiumfolie (papieren stickertje), het cupje en een kleefband-verzegeling. Hoewel Ferrero al hele mooie
stappen heeft gezet – zoals 40%* minder kunststof en het gebruik van monomateriaal PP – voelt de
verpakking nog wel overgekwalificeerd voor een product dat vaak in één keer wordt geconsumeerd. De
opkomende PPWR-regelgeving biedt kansen om verder te verduurzamen.

fr-3-web


Duurzamer en eenvoudiger: less is more
Het toevoegen van Post Consumer Recyclaat, is toekomstig onvermijdbaar, denk hierbij aan rPP. Het
esthetische nadeel van PP, is dat het een lichte witte waas heeft. Als we kijken naar de transparantie, zou
PET ook nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. rPET is transparanter en dunner toepasbaar, al vraagt het
aandacht voor barrière-eigenschappen. rPP blijft interessant wanneer de bescherming cruciaal is.
Om de verpakking meer te integreren en optimaliseren: zou de sleeve (en lijmbolletje) en kaartje
geintegreerd kunnen worden via bijvoorbeeld in-mould labeling, dit zou de verpakking eenvoudiger en
recycleerbaarder maken. Op dit moment wordt het logo bedrukt op een mini-papieren stickertje op het
aluminum geplakt, dit zou ook bedrukt kunnen worden: minder materiaal en meer luxe-uitstraling. De
bruine cupjes waar de bonbons op gelegd worden, zouden gemaakt kunnen worden van vezels uit
cacaodoppen of hazelnootschillen, voor het verhogen van duurzaamheid én (biobased) productbeleving.

Een vereenvoudigd, slimmer ontwerp
De transparante verpakking bestaat uit een box en een los deksel, wordt afgesloten door kleefband en
omhuld door een sleeve: best veel stappen om de verpakking te openen. Hello unboxing-experience: denk
aan een deksel die vastzit aan de box voor een stijlvol unboxing-eVect. Met geintregreerd afdichtingsrandje, waardoor kleefband overbodig wordt.


Het schaaltje (tray), waar de bonbons op gefixeerd werden, is weggelaten bij de doorontwikkeling. Maar je
merkt dat de bonbons hierdoor ‘vrij spel’ krijgen. Een paar kleine ‘ribben’ op het deksel, zouden de bonbons
net wat meer kunnen fixeren en ze strakker op hun plek houden.

fr-4-web

 

Beleving en storytelling
Door een persoonlijke boodschap, plastic-identificatiecodes en recycle-instructies toe te voegen, wordt de
verpakking niet alleen functioneel maar ook educatief. Denk ook aan een verrassingselement onder in de
box voor extra beleving bij het openmaken. Nog meer plezier: customer experience zit in de kleine dingen.

Een tweede leven voor de verpakking..
De stevige doos is eigenlijk zonde om weg te gooien. Op de website positioneert Ferrero de box ook als
upcycling optie. Deze inspiratie toegankelijk maken, met storytelling op de sleeve of via de QR-code – dan
geef je de verpakking meer kans op een tweede leven, én verleng je nog meer de merkbeleving.
Met een paar slimme aanpassingen kan Ferrero Rocher haar iconische verpakking verder optimaliseren en
verduurzamen – zónder in te leveren op luxe, kwaliteit of emotie.
*Bron: Ferrero Rocher 

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Korte Noordenbergstraat 23 
7411 NM Deventer
info@verpakkingskundigen.nl