Nieuws

Frituurvet op je boterham

Geplaatst op 26-04-2015  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Nienke Peeters

 Productcodes, onmisbaar om een product succesvol voor de juiste doelgroep te verpakken. Productcodes zijn verpakkingskleuren, symbolen, vormen en materialen die gelieerd zijn aan een bepaalde productgroep. Voor elke cultuur zijn deze productcodes verschillend, het is dus van groot belang om de cultuur te kennen voordat er een verpakking wordt ontworpen.  

 

Een buitenlandse markt of supermarkt is een ideale plek om kennis te maken met productcodes die wij in de Nederlandse cultuur niet kennen. In de supermarkt in Maleisië wordt vruchtensap verkocht in een grote twee liter fles met handvat die wij eerder zouden associëren met schoonmaakmiddel, niet bepaald dorstlessend. In Indonesië staat melk in een roze verpakking in het schap. Helaas, als je dacht yoghurtdrink te kopen. Een boterkuipje in Tsjechië zou wel eens heel anders kunnen vallen, als je er tijdens het smeren van je boterham achter komt dat het zo moeilijk smeerbaar is. Als je de tekst zou kunnen lezen zou je ontdekken dat je eigenlijk frituurvet op je brood aan het smeren bent. In Thailand denk je een pakje vruchtenthee te kopen bij het zien van de kleuren, grafiek en vorm, maar hier blijkt houdbare drinkyoghurt in te zitten. En in Ecuador wordt een transparante vloeistof in een fles met witte draaidop verkocht in de supermarkt. Wij herkennen dit misschien als een fles wasbenzine, maar het blijkt kokosolie te zijn die gewoon, zonder bijwerkingen, te consumeren is.

 

Een beeld zegt meer dan duizend worden. Het is dus van groot belang om de doelgroep, cultuur en productcodes in beeld te hebben voordat het product en verpakkingsontwerp begint. Deze kennis kan bijdragen aan het succes van een product en verpakkingscombinatie in het buitenland.

 

Het vak van een verpakkingskundige is een dynamisch geheel, vooral als de landgrenzen vervagen en de kennis en kunde verder dient te reiken dan ons eigen land.

 

Deze column wordt maandelijks voor VerpakkingsManagement verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Nienke Peeters van Amgen. Zij geeft de pen door aan Ton Tanke, verpakkingskundige bij de Intersnack Group. 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.