Geef ons maar de schuld!

Geplaatst op 08-06-2013  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Wilbert van de Corput

Dat is de schuld van de verpakkingskundige! Was het maar waar! Kreeg de verpakkingskundige maar eens wat vaker de zwarte piet toegeschoven. Helaas is het nu nog vaak anders. In de 20 jaar ervaring als leverancier van flexibele verpakkingsmaterialen en verpakkingsmachines ben ik in de praktijk nog te zelden een verpakkingskundige tegengekomen. 

 

Een nieuw project is altijd een samenspel van verpakkingsmachine en verpakkingsmateriaal, met vaak verschillende leveranciers die bij een probleem graag de zwarte piet naar de andere partij schuiven. Voor leveranciers is het natuurlijk lastig om het probleem bij de klant weg te leggen; klant is per slot van rekening koning en wordt minder snel op zijn verantwoordelijkheid in het project gewezen.

Bewust of onbewust wordt een verpakkingsprobleem vaak het probleem van de laatste leverancier in de keten, de leverancier van het verpakkingsmateriaal. Onder druk van de deadline voor een introductie, het niet voldoende hebben kunnen testen en/of het voor voldongen feiten komen te staan voor wat betreft de reeds geïnstalleerde verpakkingsmachine, wordt de verantwoordelijkheid voor het probleem vaak in het midden gelaten. Juist door alle partijen in een zo vroeg mogelijk stadium bij een nieuw project te betrekken en de valkuilen van te voren zo goed mogelijk te overzien, zou een introductie een hoop ellende kunnen worden bespaard. Het kan mogelijk zelfs cruciaal zijn voor het wel/niet slagen van een project.

 

Met wie heeft een leverancier dan meestal te maken bij projecten voor nieuwe verpakkingslijnen en/of nieuwe verpakkingen? Inkoop, meestal bedrijfseconomische achtergrond, met als doelstelling geld besparen. 

Techniek, technische achtergrond, met als doelstelling het rendement van de lijn. Marketing, commercieel-economische achtergrond, met als doelstelling een zo goed mogelijk verkoopbaar product. Externe partijen: overheden/gemeenten (vergunningen, milieueisen, e.d.), ontwerpbureaus (verpakkingsontwerp, artwork, etc.), met hun eigen doelstellingen. En natuurlijk de directie, met wisselende achtergrond, met als doelstelling de winst. 

 

Ieder van de bovenstaande mensen is vaak goed op zijn/haar eigen vakgebied, maar mist toch het totaaloverzicht van de verpakkingskundige. Ze gaan hun eigen gang of laten zich juist leiden door de leverancier van de machine of het verpakkingsmateriaal, zelden beide. En daar ontstaan vaak de problemen. Door slechte communicatie tussen de verschillende betrokken interne en externe partijen, komen steeds verdergaand in een project, vaak onbedoeld, problemen naar voren die in een vroeger stadium van het project makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. En dat is waar een verpakkingskundige zijn/haar rol zou moeten spelen.  

 

Dat is waarom ik graag zou willen horen; het is de schuld van de verpakkingskundige!

Dat zou betekenen dat eindelijk de verantwoordelijkheid bij ons ligt. Wij zijn er klaar voor. Onze VNV wordt steeds groter, actiever en veelzijdiger. Dus kom maar op! Toch?

 

De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Wilbert van de Corput van Servo Artpack. Hij geeft de pen door aan Jan-Willem Cornelisse van Rovema.  

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl