Nieuws

Geprezen

Geplaatst op 24-09-2012  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Mirjam Snel

Onlangs zijn de jaarlijkse FoodAwards weer uitgereikt door het tijdschrift FoodPersonality. De prijs beloont de beste supermarkt introducties van het voorafgaande jaar. Een jury van vertegenwoordigers van de sector bepaalt de winnende producten. Zij selecteren de winnaars uit een door een onafhankelijk onderzoeksbureau opgestelde longlist. Op basis van harde cijfers dus. Daarbij geholpen door de stem van de consument. Van de buitencategorie is de FoodQualityAward; een prijs die jaren geleden is ingesteld om opmerkelijke initiatieven, dus niet noodzakelijkerwijs producten, te belonen. De FoodTopAward gaat naar de overall winnaar. Met de in 2009 geïntroduceerde FoodRetailAwards worden supermarktketens die zich op een positieve manier onderscheiden ten aanzien van A-merkartikelintroducties beloond. Dit is geen juryprijs; winnaars van de FoodRetailAwards worden bepaald aan de hand van een onafhankelijke analyse van opname-, distributie- en omzetpatronen van de FoodAward-winnende producten.

 

Er zijn bij FoodPersonality een hoop prijzen  te winnen en de winnaars worden op verschillende manieren bepaald. Ook de consument kan zijn of haar stem uitbrengen op een website. Gegarandeerd brede aandacht dus.

 

Binnenkort wordt tijdens het NVC Verpakkingsinnovatie Diner weer de winnaar bekend gemaakt van de tweejaarlijkse Verpakkingswedstrijd de Gouden Noot. Bij deze prijs beoordeelt een onafhankelijke jury van twintig ervaren professionals vanuit de hele supply chain de ingezonden verpakkingen. Gedurende enkele dagen buigt de jury zich over de inzendingen. Dit jaar zijn uit de veertig inzendingen tien finalisten geselecteerd.

 

Deze stuk voor stuk innovatieve verpakkingen worden ook dit jaar weer op de Macropak tentoongesteld en het NVC spreekt dagelijks in het Grand Café De Gouden Noot over verpakkingsinnovatie, in een informele setting. Laten we als verpakkingskundigen ons in grote getale zien op de discussies over innovaties, immers ons dagelijks werk. Het zou toch mooi zijn als de resultaten van onze inspanningen jaarlijks breed en positief  in de media komen en de consument niet alleen enthousiast wordt van de inhoud maar ook van de verpakking.

 

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

VNV Columnisten

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl 

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement september 2012)

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.