Nieuws

Goed op weg

Geplaatst op 24-09-2007  -  Categorie: Columns

De tot FRESH Rotterdam omgedoopte AGF beurs was dit jaar goed voor twee interessante nieuwe verpakkingsconcepten. Beide zijn gebaseerd op een totaal nieuwe benadering van de voortbrengingsketen. Ze zijn zelfs zo nieuw dat de bestaande houdbaarheidscodes ('tenminste houdbaar tot' en 'te gebruiken tot') hier niet van toepassing zijn. Voor deze concepten is een nieuwe houdbaarheidscode nodig: 'te gebruiken vanaf'.

Nieuwsgierig geworden? Twee dames uit de AGF en de verpakkkingssector hebben het concept 'home-grow-salad-bar' ontwikkeld; drie soorten sla in een langwerpige pot. Om het geheel hanteerbaar te maken is een handvat toegevoegd en een instructie voor gebruik is op de pot gedrukt. De sla zal 'plukrijp' zijn op het moment dat de tray in de winkel staat en is in de vensterbank een dag of tien vers te houden. De dames houden van aanpakken; 800 duizend slaplantjes zijn inmiddels uitgegroeid en geleverd aan een Duitse supermarkt.

Een priller concept is ook afkomstig van een dame. Zij ontwikkelde het verpakkingsconcept 'Made in Transit', waarin versproducten tijdens transport in een speciaal ontwikkelde verpakking groeien. Het 'oogsten' gebeurt ook hier pas bij de consument thuis. De eerste experimenten zijn, in samenwerking met een verpakkingsleverancier, uitgevoerd met champignons.

Dergelijke innovatieve concepten dragen bij aan de vermindering van het forse bederf van verpakt AGF product. Een interessante ontwikkeling dus voor de grootwinkelbedrijven. Belangrijker dan het verlichten van de gewetensnood is het feit dat er op elk moment in de week verse sla in huis is. Dat maakt een zelf bereid broodje gezond toch een stuk feestelijker dan met de voorgesneden soms al slap geworden sla uit een zakje.

Deze ontwikkeling vergt van producenten en logistieke dienstverleners een heel andere manier van denken en werken maar laat dat de uitdaging van de verpakkingskundige zijn.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement september 2007)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.