Nieuws

Goede voornemens voor verpakkingskundigen

Geplaatst op 15-01-2006  -  Categorie: Columns

Zo rond de jaarwisseling gonst het weer van de goede voornemens. Die hoef je niet alleen privé te doen. Het is zo niet een nog beter idee om die voor je werk ook op een rijtje te zetten en aan je monitor te hangen. Want zeker als het om verpakkingen gaat, kun je jezelf en vooral je medemens er een prettig gevoel mee bezorgen. En dat is waar het in het leven toch om gaat. Dus;

• Minder 'Kan niet' zeggen, als je collega van marketing volgende week met een onmogelijk te realiseren verpakkingsidee komt. Vanaf dit jaar enthousiast het project ingaan en gewoon zien tot welke middenweg tussen het marketingtechnische ideaalbeeld en jou besef van de harde technische realiteit dit leidt. Zeker weten dat het iets oplevert!

• Meer PET verpakkingen ontwikkelen. We gaan de (nieuwe) eenmalige PET flessen namelijk door middel van statiegeld inzamelen en recyclen. En het is natuurlijk geweldig als je op de door jou ontwikkelde verpakking kunt zetten dat ie van tenminste 25% gerecycled materiaal is gemaakt.

• Meer verpakkingen gebruiksvriendelijk maken. Of het nu gaat om nieuw te ontwikkelen verpakkingen of om optimalisatie van bestaande; vanaf nu gaan we van meet af aan rekening houden met de eindgebruiker die de verpakking weer moet openen om bij de inhoud te komen. En natuurlijk is hermetisch verpakken in tegenspraak met opengemak maar dat zien we vanaf 2006 niet als een probleem maar als een uitdaging.

• Meer biologische verpakkingen realiseren. Al was het maar om de teneur van 'Omdat het moet.' om te buigen in 'Kijk eens wat er allemaal kan.' De gekste dingen kun je in afbreek materiaal verpakken en er een voorsprong ten opzichte van je concurrenten mee behalen. Ons aller verborgen agenda hierbij is natuurlijk dat de prijs van dat mooie spul nu eens echt naar beneden gaat.

• De NVC Master opleiding verpakken volgen. Begin 2006 draait deze opleiding voor het eerst en daar moet je natuurlijk bij zijn. Met dit diploma op zak ben je in staat de juiste strategische beslissingen over je verpakte product te nemen en die kunnen de hele bedrijfsvoering naar een hoger plan tillen.

En laten we het dit jaar niet alleen bij voornemens houden. We zijn verpakkingskundig genoeg om allemaal ten minste één voornemen te realiseren.

VNV Columnisten

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.