Gun je bedrijf een verpakkingskundige!

Geplaatst op 30-08-2020  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Paul van den Broek

Verpakkingen anno 2020, iedereen heeft er een mening over, onderbouwd of niet. Dan is het heel goed om een deskundige in huis te hebben op dit gebied, toch?

In 2009 stapte ik in de wereld van verpakkingen. Ik zocht een nieuwe uitdaging en kon die vinden binnen het bedrijf waar ik destijds werkte. Vrij snel na mijn start heb ik mij aangemeld bij het NVC, om OVK1 ( opleiding verpakkingskundige 1) te gaan volgen. Mijn kennis was simpelweg niet toereikend om een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn voor bijvoorbeeld toeleveranciers. In dat (studie) jaar ben ik gepakt door het verpakkings virus. Ik weet nog goed dat Roland ten Klooster in het eerste college zei; “na deze opleiding zul je nooit meer hetzelfde door de supermarkt lopen”. En dat is echt zo gebleken.

10 jaar later was ik toe aan een nieuwe stap, maar nu met de blik naar buiten. Wellicht zelfs in een hele andere richting? Ik heb echt even de tijd genomen, maar al snel bleek dat de verpakkingswereld is waar ik moet zijn. Vervolgens ben ik veel gesprekken aangegaan, dus niet alleen sollicitatiegesprekken, maar ook heb ik mijn netwerk aangesproken en uitgebreid. En in deze periode viel me iets op, iets wat me nog steeds niet heeft losgelaten.

Het werd me duidelijk, dat bij bedrijven de functie verpakkingskundige niet echt helder in beeld was. Of zelfs helemaal niet aanwezig, althans niet in de vorm zoals die er naar mijn mening moet zijn. En de bedrijven waren divers, zeker in grootte. De projectmatige werkzaamheden op verpakkingsgebied deed iemand “er vaak bij”. Ook hier was de diversiteit best groot. De smaken in functies waren marketing, een senior operator, site director of “iemand” pakte het project/ vraagstuk op, wanneer een interessant project zich aandiende. En natuurlijk kunnen daar hele goede redenen voor zijn, maar ik denk in veel gevallen dat deze bedrijven niet  goed over een dergelijke functie nadenken. Wanneer een substantieel deel van je proces verpakkingen omhelst, zou daar toch iemand dedicated met verpakkingskennis op moeten zitten. Waar die kennis moet zitten binnen het bedrijf, is per bedrijf natuurlijk verschillend. Dit kan liggen op het gebied van verpakkingsontwikkeling, innovatie, of juist meer een projectmatige rol met een helikopter view.

Echter dat in de functie van verpakkingskundige een enorme potentiële meerwaarde voor je bedrijf ligt, en uiteindelijk ook besparingen en optimalisatie slagen gehaald kunnen worden, daar ben ik van overtuigd. Zeker in deze tijd, waar verpakkingen een mondiaal agendapunt zijn.

Gun je bedrijf dus een verpakkingskundige, je zult er geen spijt van krijgen.

Deze column is van Paul van den Broek van Fuji Seal Europe. Hij geeft de pen door aan Vladi Boroday van The LCA Centre.

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl