Geplaatst op 24-06-2007
- Categorie: Columns
Bolletje zet met haar nieuwe productlijn een mooie prestatie neer. Bolletje heeft onlangs een nieuwe lijn producten in de markt gezet. Een grote vernieuwing.Sommige producten zijn nog te herkennen, maar hebben dan wel een andere naam. Het is een bewuste stap die Bolletje gemaakt heeft. Consumenten zetten niet meer op het boodschappenlijstje welke koekjes gekocht moeten worden, maar gewoon: ‘koekjes’. Zeventig procent van de beslissingen worden gemaakt voor het schap. Als je daar niet gezien wordt, dan word je niet gekocht.
Daarom heeft Bolletje besloten de hele productlijn te herontwerpen, andere namen te gebruiken, en de verpakkingen een meer gelijke uitstraling te geven. De dominante kleur is rood. Een gewaagde restyling van ons nationale merk.
Mooi om te zien hoe consistent alles is doorgevoerd. Bolletje heeft een strategie gekozen die berust op een ludieke benadering. De Choconelly’s heten nu bijvoorbeeld ‘extra lange koekjes’ en de verpakking is sterk gewijzigd. Het is een traytje geworden met daaronder een kartonnetje geplakt waarop de noodzakelijke informatie staat en zodanig vormgegeven dat de verpakking ook rechtopstaand het schap in kan en daardoor sneller herkend kan worden.
Een bijzonder lekkere koek van Bolletje kruimelde nogal en logisch dat er klachten over binnen kwamen. Wat de bakkers van Bolletje ook probeerden, het bleek niet mogelijk dezelfde smaak te bereiken zonder gekruimel. Daarom heet de koek nu: koek die kruimelt.
Een product dat aandacht vraagt is ‘koekjes als ontbijt’. Twee koekjes zijn gelijk aan een boterham met hagelslag. De verpakking claimt het, dan moet het dus ook kloppen. En daar hebben ze voor gezorgd. Twee koekjes bevatten precies evenveel als een bruine boterham van 35 gram met 5 gram halvarine en 15 gram chocoladehagelslag. Een mooie prestatie.
Bolletje laat zien waar het vak verpakkingskunde voor staat. Het hele proces had nooit uitgevoerd kunnen worden zonder een strakke begeleiding van een verpakkingskundige.
Verpakkingskundige, een boeiend vak.
(gepubliceerd in VerpakkingsManagement juni 2007)