Innovatie

Geplaatst op 28-12-2012  -  Categorie: Columns

In de verpakkingswereld gebeurt veel. Veel meer dan velen denken. Het lijken kleine stapjes die gemaakt worden, maar opgeteld gaat het om veranderingen die sluipenderwijs verpakkingen veranderen.

Tot op heden waren er twee soorten dozen: geslitst en gestanst. De geslitste doos was te herkennen aan de dooscode. Is het een Amerikaanse Vouwdoos (Fefco 0201) dan is de kans groot dat deze geslitst is. Varianten op de Amerikaanse Vouwdoos worden geslitst en enkele trays en dat is het, dachten we. Ook Zweedse bodems worden nu geslitst. De theorie en lesboeken moeten weer worden aangepast.

 

Bij metalen verpakkingen speelt vaak de discussie over oplosmiddelen die vrijkomen uit de coatings. Een onoverkomelijk probleem, wordt gezegd. Het blijkt dat dit helemaal niet zo is. Het is een financieel probleem. Met polymer coated steel wordt de discussie heel anders. Wie durft de norm te stellen?

Kunststoffen die niet helder zijn worden helder gemaakt. De temperatuurresistentie van kunststoffen gaat omhoog. Kunststoffen die lastig te thermovormen waren worden nu verwerkt met thermovormen. Alle boeken met informatie die vijf jaar of ouder is, moeten aangepast worden.

 

Glazen flessen worden steeds meer voorzien van embossing en debossing. Design is het sleutelwoord bij glas. Steeds beter lukt het om met glas het gevoel van een merk te vertalen naar een hoogwaardige verpakking. Het materiaal neemt een interessante positie in binnen de verpakkingsmarkt. Eentje die niet zomaar zal verdwijnen, sterker, het materiaal lijkt juist terug te komen op een elegante manier.

 

Aluminium werd met hot foil aangebracht op bedrukte materialen en dan altijd achteraf. Of er moest op aluminium gedrukt worden en dat is duur. Nu wordt aluminium vooraf aangebracht met cold foil en alleen op de plaatsen waar het gewenst is. Een grote materiaal- en kostenbesparing.

 

Voedingsmiddelen werden voor een groot deel geconserveerd met warmte. Nu is er hoge druk pasteurisatie (pascallisatie) en ultra schoon verpakken waarmee voedingsmiddelen geconserveerd worden.

Productie is manufacturing geworden, lean met SMED en Six Sigma en nog veel meer.

Marketing is geen marketing meer en wordt steeds meer antropologie.

 

Het zijn zo maar een aantal constateringen. Maar iedereen die in deze markt werkt weet dat al deze constateringen het vak maken tot wat het is: verpakkingskunde. Breed, met veel ontwikkelingen en innovaties die allemaal gemanaged moeten worden en waarvoor methoden nodig zijn.

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

 

VNV Columnisten

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen.

 

Deze column is van Roland ten Klooster - Plato product consultants. Hij geeft de pen door aan Rijk van Korlaar van Kompak co-making & co-packing.

 

www.verpakkingskundigen.nl 

 

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl