Nieuws

Inspiratie

Geplaatst op 21-03-2007  -  Categorie: Columns

Waar haalt een verpakkingskundige zijn inspiratie vandaan? Op de winkelvloer tijdens het doen van de wekelijkse boodschappen, tijdens verjaardagen waar familieleden en vrienden hun ongenoegen over allerhande verpakkingen uiten, via brainstorms (in de NVC actueel stond laatst een foto van een inspirerende sessie) of, ook minder inspirerend, van succesvolle marktintroducties van concurrenten. Of van beurzen. Daar kan een verpakkingskundige in korte tijd veel innovaties van verpakkingsproducerende bedrijven bekijken. Maar vaak kost een beursbezoek meer energie dan dat het oplevert. Stands van verschillende verpakkingstypen staan naast elkaar en de machinehal is een mix van primaire en eindverpakkingsmachines en alles wat daar tussenin zit. Aan het einde van een beursdag duizelt het ook de verpakkingskundige. Aangezien de tijdschriften tegenwoordig uitstekend voorwerk doen, is de oogst mager voor wat betreft het opdoen van inspiratie. Een beurs blijft uiteraard een ontmoetingsplaats, maar dat is een ander onderwerp.

 

Nu wordt in de UK is al sinds drie jaar een interessante verpakkingsbeurs gehouden. De beurs wordt vaker per jaar georganiseerd op verschillende plekken in het land. Het geheel is compact van opzet, en belangrijker nog, alleen op verpakkingsinnovaties gericht. Bedrijven die er exposeren hebben innovatie hoog in het vaandel. Ze vinden het vanzelfsprekend om samen met de klant verpakkingen te ontwikkelen en zijn ook genegen om tijd te investeren in de afstemming met andere leveranciers. Van netwerken wordt op deze beurs een feestje gemaakt. Er worden learnshops gegeven en er is voor de bezoekers een Industry Report ontwikkeld. Op de site van de beurs tenslotte, is te zien wie de beurs gaan bezoeken. Dit alles is mogelijk omdat er achter de beurs een organisatiebureau schuil gaat dat zich onafhankelijk van beurslocaties opstelt en zich specialiseert in een beperkt aantal beurstypen waaronder, hoera, verpakkingsbeurzen.

 

Dit jaar wordt het concept vanuit de UK voor het eerst uitgerold naar het vasteland. Daarom is er een Design & Innovation zone ingericht op de beurs Empack in Den Bosch. Ga eens kritisch kijken op een van de beurzen; in de UK is het ook een kans om winkels te bezoeken in dit land dat bekend staat om zijn innovatieve designs. Anders is, dichter bij huis, de Empack dit jaar ook een bron van inspiratie.

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

VNV Columnisten

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement maart 2007)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.