Nieuws

Keukentafel rituelen

Geplaatst op 03-04-2022  -  Categorie: Columns

kommerkamp-randyAan de keukentafel bij vrienden (en overigens ook in andere situaties…) heb ik vaak de neiging om productverpakkingen op te pakken en grondig te bestuderen van boven naar onderen. “Van welk materiaal en hoe is de verpakking gemaakt?”, en “Wat wordt er gecommuniceerd op en over de verpakking?”, zijn enkele vragen die dan in mijn achterhoofd spelen. Nu zijn mijn vrienden dit ‘ritueel’ van mij wel gewend, maar als mijn linker wenkbrauw omhooggaat en/of ik net te lang naar de verpakking staar, levert dit vaak een discussie op aan tafel.

Zoals onlangs over een afwasmiddel verpakt in 100% gerecyclede PET; gemaakt van ‘food-grade’ PET flessen. Toen ik de vriendin in kwestie vertelde dat ze hierdoor het materiaal uit de gesloten materiaalketen voor voedsel toepassingen haalde en hierdoor wellicht niet de beste keuze maakte, was ze enigszins verbouwereerd. Ze dacht namelijk een duurzame en doordachte keuze gemaakt te hebben als consument. Wat in eerste gedachte ook zo is, gezien het feit dat er niet ‘nieuw’ plastic voor wordt gebruikt, maar het kan beter.

In het bovenstaande voorbeeld speelt onder andere de (huidig) gelimiteerde hoeveelheid aan beschikbaar recyclet ‘bottle-grade’ PET materiaal mee, dat voedselcontact veilig is. Verbreding van sortering en recycling van ‘tray-grade’ PET materiaal helpt in de nabije toekomst wellicht om de hoeveelheid gerecycled PET materiaal op de markt te laten groeien, en hopelijk wordt dit dan ook met name toegepast voor niet-voedsel verpakking toepassingen. Alternatieve ‘food-grade’ stromen, zoals gerecycled polypropyleen, zijn hierbij ook meer dan gewenst. Echter hebben deze andere materiaal technische en migratie uitdagingen voor voedselveilige toepassingen. Het meer data-driven zijn binnen de afvalketen zal hier van belang zijn. Dit onder andere met de toepassing van watermerken in verpakkingen voor identificatie van materiaaltype, en het slimmer trainen van sorteersystemen in herkenning, classificatie en uitsortering. Zij het natuurlijk dat het slechts stukjes binnen de grote puzzel zijn, om naar volledige food-grade gesloten materiaalketen (circulair) te gaan.

Dit technische verhaal is wellicht voor de eerdergenoemde vriendin, een te-ver-van-mijn-bed-show. Echter door onze discussie aan de keukentafel is ze hopelijk wel bewuster naar de verpakking gaan kijken en de complexiteit die erachter schuilgaat. Als verpakkingskundige probeer ik dit bewustzijn elke (werk)dag met passie aan te wakkeren bij collega’s en anderen. Daarbij hebben we, als verpakkingskundigen, naar mijn inziens dan ook bij uitstek de positie om dit te sturen en de juiste veranderingen in de praktijk te brengen als ‘Alleskundige’ (zie eerdere VNV column, maart 2019) en het bijvoorbeeld niet alleen te houden bij een keukentafel ritueel.

Deze column wordt verzorgd door de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen (www.verpakkingskundigen.nl) en is dit keer geschreven door Randy Kommerkamp, verpakkingskundige bij FrieslandCampina. Hij geeft de pen door aan Roel van den Broek van BBB Design.

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
rettizroov.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
retseemgninnep.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
eitcader.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.