Nieuws

Kleinere series

Geplaatst op 17-12-2010  -  Categorie: Columns

Verpakken is een activiteit die met zorg moet worden uitgeoefend. Dit vraagt om visie. Ontwikkelingen in de markt maken dit nog noodzakelijker. Veel aspecten komen samen bij de keuze voor een verpakking. En veel keuze is er meestal niet. Verpakkingsproducenten zijn gespecialiseerd in grote aantallen en in het werken met de goedkoopste materialen die er zijn.


Grote klanten van hen kunnen investeren in verpakkingskennis en daarbinnen zelfs specialiseren: iemand voor glas, iemand voor karton en iemand voor de machines. Voor MKBers is dit een stuk lastiger. Financiële ruimte voor een verpakkingskundige is er niet maar de noodzakelijke kennis en inzichten die gevraagd worden liggen wel op dat niveau. Vaak moet de producent of leverancier van de verpakkingen tevens optreden als adviseur. Een lastige dubbelrol want wie neemt de verantwoordelijkheid voor foutieve keuzes? Voorbeelden te over. Wat te denken van slecht te vormen aluminium doppen wat verklaard wordt uit de samenstelling van de legering en de walsstructuur van het metaal. Of productcomponenten die door de PE laag van een laminaat diffunderen en de lijm van het laminaat aantasten waardoor de zak delamineert. Een distributiecentrum aan de andere kant van de wereld dat werkt met transportbanden met een valhoogte van bijna 10 cm waardoor schade optreedt. Het zijn maar enkele voorbeelden maar het laat zien waar allemaal rekening mee gehouden moet worden.

Maatschappelijke ontwikkelingen gaan richting kleinere series en kortere levenscycli van producten. Het zoeken naar bijzondere producten met gebruik van internet ontwikkelt zich snel en over de hele wereld kan worden ingekocht. Producenten van massaproducten proberen hier op in te spelen door met specialties te komen. Ook komt er meer oog voor de kleine flexibele verpakkingsproducenten in de regio. Zelfstandige verpakkingsontwikkelaars springen in dit gat en helpen MKBers op weg.

Zij leren omgaan met de MKB benadering van het keuzeproces. Groot en klein komen steeds meer op elkaars terrein en leren elkaars taal gaandeweg spreken. Hoe gaat deze trend zich in het grootbedrijf ontwikkelen? Er wachten ons nog mooie uitdagingen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement december 2010)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.