Knippen, plakken, durven, testen en doen

Geplaatst op 28-11-2018  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Claudia Platvoet

Toen mij gevraagd werd om deel te nemen aan deze column twijfelde ik door onzekerheid. Totdat ik me realiseerde dat ons grafische vakgebied een aparte tak is binnen het verpakkingskundigen gebied. Daarom wellicht toch interessant om vanuit onze rol naar verpakkingen te kijken. Dertien en een half jaar geleden ben ik begonnen bij verpakkingsdrukkerij Eshuis. Anders dan puur esthetisch naar verpakkingen kijken, had ik geen ervaring in het vakgebied. In mijn marketing/communicatie rol, schurend tegen R&D, leerde ik ieder jaar meer over het vak. Hetgeen zeer boeiend is. Je bent namelijk nooit uitgeleerd.

Bij Eshuis wordt er met ambachtelijke kennis hoogwaardig verpakkingsdrukwerk geleverd. Dat is per slot van rekening de core-business, echter heb ik in die ruim 13 jaar een enorme verschuiving gezien in de rol die ons bedrijf inneemt ten opzichte van de klant. Vroeger was je niets meer dan een uitvoerende partij. Tegenwoordig verwacht men dat je compleet innovatieve-, interactieve verpakkingsconcepten presenteert en meedenkt op alle vlakken; van marketing, ICT tot het product en van machine-technisch tot logistiek. Dat wij dat kunnen, hebben we bewezen met de Coca-Cola ‘Share a coke’ actie (flessen met voornamen). In dat project speelden facetten als leiderschap, organiseren, coördineren, communiceren en informeren de grootste rol. Drukken was ongeveer bijzaak. De wereld verandert en zo ook onze rol.

Als je eenmaal prachtige projecten op je naam hebt staan volgen er meer. Neem het Coca-Cola (strikjes) ‘bow’ label. Het begon met een vraag: “Kunnen jullie een handgemaakt label industrieel produceren?” Durven, denken, testen en doen! Knippen, plakken en knutselen met een grafische schil. Door het aspect durf te combineren met technische kunde is het product succesvol in de markt gezet.

Ik heb het geluk om bij een no-nonsens, innovatief bedrijf te werken waar ruimte voor initiatieven en creativiteit ondersteund worden. Verpakkingen hebben een belangrijke positie in het dagelijks leven van de medemens, bedoeld om merkverbondenheid te bewerkstelligen naast informeren, decoreren en verleiden, een glimlach te laten verschijnen bij de consument.

Deze column is van Claudia Platvoet van Eshuis. Zij geeft de pen door aan Wim Kruikemeijer van WKPack.

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl