Nieuws

Leuk gespreksonderwerp

Geplaatst op 01-03-2022  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Eddie Clarijs

clarijs-eddieBij de aanvang van ieder project zou de eerste vraag moeten zijn “ waarom willen we dit product verpakken? ”

De verpakking en het hele proces erom heen, zijn kostbare aangelegenheden. Indien het niet echt nodig is om een product te verpakken, wil men liever het product ook niet verpakken en geen onnodige kosten aan het product toevoegen.

Maar in de meeste gevallen is er geen goed alternatief en ontkom je er niet aan om een verpakkingsproces op te starten.

On-verpakte eieren heel naar de supermarkt en daarna naar een huisadres vervoeren is een hele uitdaging en dit telt voor vele producten die u en ik tegenkomen.

Het volgen van de Supply Chain, van boer naar consument, laat zien dat de verpakking toegevoegde waarde creëert. Ondanks de hoge kosten van verpakkingsmaterialen en het verpakkingsproces, zijn de voordelen groter.

Het reduceren van de verpakkingskosten is bij iedere onderneming die met verpakkingen te maken heeft een speerpunt. Door een verpakking her te gebruiken, al is het maar 1 maal, dalen de kosten van het verpakkingsmateriaal met 50%. Dat klinkt mooi, maar daar moeten de kosten van schoonmaak, inzamelen enz. nog vanaf. Het theoretische voordeel verdwijnt in de praktijk als sneeuw voor de zon.

Maar wat zou er gebeuren als de thuis breng service van de bekende supermarkten ook het “ lege”  goed mee terug nemen? Bij iedere levering mag men het verpakkingsafval mee terug geven.

  • De consument hoeft zijn afval niet meer zelf op te ruimen en bespaart in veel gemeentes op zijn afvalheffing.
  • De bezettingsgraad van de thuisbreng busjes gaat omhoog. Zij rijden niet meer leeg terug, maar als retour nemen zij waardevolle lege voedselverpakkingen mee.
  • Doordat de verpakking niet afgevoerd via de algemene vuilnis inzameling, maar direct van de consument komt is gemakkelijker aan te tonen dat deze grondstof vanuit de voedselketen komt, waardoor hergebruik en of recycleren tot voedselgeschikte grondstof gemakkelijker te realiseren moet zijn.

Verpakken heeft zoveel verschillende invalshoeken, je raakt nooit uitgeleerd en je kunt er altijd over praten.

Mocht u binnenkort in een gezelschap zitten en men weet geen gespreksonderwerp meer, begin eens over een verpakking en de kans is groot dat u getuige wordt van een zeer innoverend gesprek.

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
info@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
voorzitter@verpakkingskundigen.nl
penningmeester@verpakkingskundigen.nl
redactie@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.