Nieuws

Macht

Geplaatst op 27-02-2006  -  Categorie: Columns

Veel aandacht wordt in de media besteed aan de haat-liefde verhouding tussen verschillende FMCG producenten en Albert Heijn. Albert Heijn is leading op het gebied van logistiek en ook voor wat betreft de eisen die gesteld worden aan de wijze van verpakken. Iedere verpakkingskundige kent de richtlijnen verpakken die Albert Heijn uitgeeft. De richtlijnen van Albert Heijn zijn zelfs terug te vinden op de bureaus van de concurrenten met uitzondering van de discounters die een geheel eigen koers varen. Daarnaast kent ook iedere verpakkingskundige de top tien van irritaties van Albert Heijn, de zogenaamde IRRI top.

De machtsstrijd tussen merkfabrikanten en retailers leek enkele jaren geleden een nieuwe wending te krijgen toen bestellen via internet zijn entree deed. Veel merkartikel producenten hadden de hoop dat de macht van de retail hierdoor minder zou worden. Een manager van Procter & Gamble beweerde destijds zelfs op een congres dat binnen vijf jaar een derde van de omzet buiten de retail om zou plaatsvinden. Siemens speelde op de ontwikkelingen in door een voordeur te ontwikkelen met daarnaast een deur met een koelkast en een niet gekoeld gedeelte, speciaal toegankelijk voor bezorgdiensten. Te openen met een pincode die zelfs van afstand in te stellen is. De manager van Procter & Gamble kwam op het volgende congres terug op zijn uitspraak en zei dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Hij vertelde er niet bij dat Wallmart had gebeld en gezegd had dat als zij deze ontwikkeling zouden doorzetten, hij meteen kon stoppen met leveren.
Nu, in de hitte van de strijd in de supermarkten, staan de A-merken zwaar onder druk. De prijzenslag is ongekend, voor de retailers zijn marges op producten belangrijker dan merken. Oriëntatie bij de A-merkproducenten is noodzakelijk. Aan de andere kant geeft Albert Heijn toe het niet prettig te vinden als Grolsch niet meer levert. Peijnenburg en Smilde zijn de strijd ook al aangegaan. De vraag die zich nu voordoet is in hoeverre de lopende ontwikkelingen het werk van verpakkingskundigen gaan beïnvloeden. Verschuiving van productiepakketten, andere eisen die retailers stellen, andere SKU's, andere voorraden, etc. Kortom, het blijft als verpakkingskundige noodzakelijk op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de maatschappij om tijdig en op de juiste wijze te kunnen reageren.

 

Verpakkingskundige, een machtig vak!

VNV Columnisten

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.