Nieuws

Mag het iets meer zijn?

Geplaatst op 04-04-2015  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Maarten van der Heijden

Vroeger werd het netjes door een middenstander gevraagd als hij probeerde een plakje kaas of worst extra te slijten: “Mag het iets meer zijn ?”. Tegenwoordig beslissen marketeers of we wat extra nodig hebben. Het klusseizoen komt eraan en de bouwmarkt krantjes zullen weer vol staan met gratis-20%-extra acties. Een supermarktketen heeft regelmatig XXL weken met tientallen grotere actieverpakkingen. Ach die twee stroopwafels komen toch wel op en een liter verf meer of minder bewaren maakt ook niet uit.

 

Maar dan de verpakking. Een fles met mooie verhoudingen wordt uit zijn verband getrokken en een goed vormgegeven etiket krijgt een onooglijke rand in signaalkleur met de aanbieding erop. Een zorgvuldig opgebouwd imago van een A-merk kan zo verwateren tot een discount merk.

 

De echte problemen ontstaan bij de productie; even de afvullijn een standje hoger zetten? Vergeet het maar! De vulkop kan net niet hoog genoeg, de snelheid gaat al omlaag door de langere vultijd maar moet verder omlaag als het product over de rand klotst, het kartonmagazijn is te smal, de pick&place slag te klein, de dekselopdrukker past niet meer, de bus heeft een hoger zwaartepunt gekregen en valt om bij een overgang of valt over een zijgeleiding.

Verderop blijkt dat de palletiser de extra hoogte niet aankan of de vakhoogte van de magazijnstellingen ligt vast; dan maar een laag minder op de pallets. Bij een valproef blijkt het hogere gewicht net te veel impact te geven of een stapel hogere emmers is instabiel tijdens trasport. Als de actieperiode is afgelopen blijven er pallets vol emballage en gevuld product over; misschien bewaren tot het volgende seizoen maar waarschijnlijk afval bij een grote opruiming van de magazijnen.

 

Een paar cent aan extra product weggeven kan zo tot enorme onvoorziene kosten leiden. Regelmatig waren oude verpakkingsmachines en palletisers te zien, die terugkwamen voor ingrijpende modificaties of ze werden ter plaatse verbouwd.  Gelukkig zijn de meeste machinebouwers gek op complexe puzzels om extra functionaliteit ergens in te passen, het liefst onder 20% extra tijdsdruk.   

  

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Maarten van der Heijden, lead engineer bij Costo. Hij geeft de pen door aan Nienke Peeters, Packaging Engineer bij Amgen. 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.