Nieuws

Materialisme

Geplaatst op 19-05-2008  -  Categorie: Columns

Philip Starck heeft aangegeven te gaan stoppen met ontwerpen. Hij schaamt zich voor het feit dat hij geen enkel product heeft ontworpen dat nut heeft. Alles wat uit zijn geest is ontstaan kan gemist worden. Het was niets anders dan materialisme. Hij is tot het inzicht gekomen dat hij zelf daar niets mee op schiet en heeft besloten zich meer met concepten te gaan bezig houden. Er is ook geen enkel product waar hij aan gehecht is. Een interessante visie van een gevierd ontwerper die zonder opdrachten nog jaren vooruit kan. Een ontwikkeling die overigens wel meer gezien wordt als mensen succesvol zijn en de rust kennen dat ze niet meer op zoek hoeven naar nieuw werk voor hun bestaan. Het voordeel dat succesvolle mensen hebben is dat er naar ze geluisterd wordt en daarom zal zijn visie nog wel vaker terugkomen in de media.

Wat hij oproept leidt tot een gedachtespinsel dat hieronder uiteengezet wordt. Zonder spullen zal het leven toch wel wat lastiger worden. Maar spullen blijven kopen om te doen wat we willen of moeten, is misschien toch ook wel een achterhaald concept want iedere keer moeten we de oude spullen daarmee weggooien. Waarom kunnen we niet functies huren of leasen en daarvoor de producten geleverd krijgen die nodig zijn? Eten maken kan op veel manieren. Tuinieren, sporten en slapen ook. Afhankelijk van de nieuwste inzichten en mogelijkheden worden producten geleverd die modulair zijn opgebouwd en weer worden opgehaald als ze vernieuwd kunnen worden door een betere, bijvoorbeeld zuinigere of hoogwaardigere versie. Oudere versies worden gerecycled, hergebruikt, of worden gebruikt om nog oudere versies van goedkopere contracten te vervangen. Zo maar een beschrijving van een concept.

Nu de verpakking voor dit concept nog. Flexibel, geschikt voor hergebruik en voor verschillende ketens en duurzaam. En dan ook nog kunnen aangeven welke versie waarin zit.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl


(gepubliceerd in VerpakkingsManagement mei 2008)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.