Nieuws

Met Vlag en wimpel

Geplaatst op 12-10-2006  -  Categorie: Columns

Onlangs was de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen te gast bij FrieslandFoods in Leeuwarden. Onderwerp van de bijeenkomst was de nieuwe Easy Open cup van Friesche Vlag koffiemelk.

Een interessant onderwerp want de verpakking staat hoog op de lijst van onhandige verpakkingen. En dat terwijl er op jaarbasis in Nederland ongeveer 300 miljoen cups worden verbruikt. Reden genoeg voor Friesche Vlag om een oplossing te zoeken. Maar dat niet zonder eerst uitgebreid onderzoek te doen naar het consumentengebruik van de cups en de irritaties er om heen.

De koffiemelkcup blijkt lastiger te openen dan bijvoorbeeld een tube tandpasta of een vleeswarenverpakking. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft wel eens koffiemelk op de kleding gemorst bij het openen van een koffiemelkcup. En de groep 65+-ers heeft meer dan gemiddeld Nederland moeite met het openen van een cup, terwijl dit de groep is die het meeste koffiemelk gebruikt: bijna de helft geeft aan altijd koffiemelk te gebruiken.

Met deze informatie zijn de verpakkingskundigen van Friesche Vlag het laboratorium ingegaan. Vele onderzoeken later, over spatten (wat is spatten en hoe voorkom je het) en klokken (dezelfde vragen), ligt er een duidelijke analyse en een veelbelovend model op tafel. Er volgt een uitgebreide testfase waarin de nieuwe verpakking door zowel de expert als de consument worden uitgeprobeerd. Tenslotte worden machineleveranciers uitgedaagd een nieuwe, hygienische en efficiente afvulmachine voor deze nieuwe verpakking te ontwikkelen. Ook dat lukt en begin dit jaar wordt de nieuwe cup geintroduceerd.

De verpakkingskundigen van Friesche Vlag hebben laten zien uitstekend in staat te zijn een dergelijk project professioneel op te kunnen pakken en uiteindelijk met een verpakking te kunnen komen die een aanzienlijke verbetering is van de voorgaande. Ze geven hiermee optimaal vorm aan de strategie van A merken om op alle vlakken onderscheid ten opzichte van Private Label te creeeren. Want het is niet alleen smaak en prijs waarop consumenten hun producten kopen. Een onhandige verpakking is vaak aanleiding om een product na een eerste probeeraankoop voortaan in het schap te laten staan.

Natuurlijk wordt het ontwikkeltraject en de uiteindelijke verpakking op de VNV bijeenkomst door collega verpakkingskundigen aan een kritisch onderzoek onderworpen. En met Vlag en wimpel goedgekeurd; een ontwikkeling uit het boekje, of cupje in dit geval.

 

VNV Columnisten

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.