Nieuws

Natuurlijk verpakken

Geplaatst op 01-09-2019  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Josselin Bode

Vrijdagavond, een mix van Belgisch bier en gebakken vlees. Hier sta ik dan als Nederlander, ook nog vegetariër in mijn nieuwe Belgische buurt op mijn eerste buurt barbecue. Bovendien blijk ik nog een verpakkingstechnoloog te zijn wat me echt wel de vreemde eend in de bijt maakt, maar al snel wordt één ding duidelijk. Ook hier in een klein Belgisch dorpje is het klimaat een hot item. Het geeft me nog meer de bevestiging dat we bij verpakken meer moeten kijken naar de natuur, want de natuur kan juist een grote inspiratiebron vormen voor duurzame verpakkingsontwikkeling.

Biomimicry (biomimics - van het griekse 'bios' (leven) en 'mimesis' (imitatie)) is een benadering van innovatie die duurzame oplossingen zoekt voor menselijke uitdagingen door de beproefde patronen en strategieën van de natuur na te bootsen.

In een biomimicry workshop die ik volgde ontdekte ik dat we veel kunnen leren van de natuur, zaken die we kunnen toepassen met verpakken. Elk organisme is verpakt, denk maar aan de schil rondom je banaan of een kokosnoot. Bij deze natuurlijke verpakkingen moet er ook vaak aan tegenstrijdige eisen worden voldaan, denk aan structuren die licht zijn, maar toch sterk. Uitdagingen die wij ook precies dagelijks op de werkvloer tegenkomen voor problemen binnen verpakkingsontwikkeling.

Alleen hebben de dieren, planten en microben al een aantal miljard jaar voorschot op onderzoek en ontwikkeling op ons verpakkingstechnologen. Wat niet heeft gewerkt, kunnen we terugvinden als fossielen. Wat wel werkt zien we in ons dagelijkse leven om ons heen. De natuur produceert verpakkingen die recyclebaar, eetbaar zijn en een mix van functies uitoefent. Kortom een grote kennisbank, waar we nog veel van kunnen leren!

Een concreet voorbeeld van biomimicry-verpakkingen is de fles van Ecover, gemaakt van ‘oceaanplastic’. In het ontwerp zijn maritieme micro-organismen nagebootst. Deze eencellige organismen leven in de zee en maken lichte, maar uiterst sterke skeletstructeren. Op deze manier creëerde Ecover een sterke fles met een gewichtsbesparing van 20%.

Mijn tip: Scan dus deze zomer niet alleen de buitenlandse supermarkten af, maar kijk ook eens goed om je heen naar het natuurschoon, wie weet is dat het begin van een mooie nieuwe duurzame verpakkingsinnovatie!

 

Josselin Bode geeft de pen door aan Darryl Janssens.

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.