Nieuws

Never touched before

Geplaatst op 14-11-2020  -  Categorie: Columns

vink-roel-1Corona heeft een grote invloed op alles, sectoren liggen stil, of draaien overuren, en alles wat een half jaar geleden nog normaal was is nu opeens afwijkend. Ook in de verpakkingssector brengt corona duidelijk wat teweeg.

Voor Corona was duurzaamheid, niet geheel onterecht, een van de belangrijkste onderwerpen. Zeker in de voedingsmiddelen zijn veel producten en merkeigenaren bezig met het verduurzamen van verpakkingen, nog eens extra gestimuleerd door de Single Use Plastic richtlijn van de Europese Unie.

Maar dan begint de Corona crisis, en ontstaat er een enorme focus op hygiëne. En met het toenemen van de aandacht voor hygiëne neemt ook het gebruik van verpakkingen toe. Waar de jaren ervoor producten zijn ‘uitgekleed’ liggen deze opeens weer verpakt in de winkel. Niet geheel onbegrijpelijk natuurlijk, als je het wagentje ontsmet voor je het aanraakt, is een grote bak met losse broodjes toch een stuk minder aantrekkelijk.

Niet alleen in de supermarkt zie ik opeens het aantal verpakkingen toenemen, koffieketen Starbucks verbiedt bijvoorbeeld in maart het gebruik van herbruikbare bekers. Ook mijn werkgever wordt door bedrijven in foodservice en horeca benaderd, zij willen graag ‘Never Touched Before’ concepten, producten die zo verpakt zijn dat de klant ziet dat ze door niemand zijn aangeraakt, en dus hygiënisch.

Hier ligt ook gelijk een uitdaging voor ons als verpakkingskundigen en verpakkingsontwerpers; hoe ontwerp je verpakkingen die zowel een versbeleving geven, als de geruststelling dat een product niet is aangeraakt? En hoe neem je ook nog eens duurzaamheid en design mee?

Voor nu een interessante uitdaging, maar laten we hopen dat we weer snel terug kunnen naar het oude normaal, en dat de Corona crisis juist zorgt voor een extra drive naar een duurzamere (verpakkings)wereld.

Deze column is van Roel Vink, Sustainable Packaging Innovator bij Now New Next geeft de pen door aan Simone Lips, Sustainable Packaging Specialist bij People of Tomorrow.

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
rettizroov.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
retseemgninnep.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
eitcader.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.