Als verpakkingskundige moet je vaak omdenken. Ik pas het toe als ik vast loop in een project: wat is nu werkelijk het probleem en wat kan ik met de middelen die er zijn?
Bij mijn klant hadden ze klachten over een drinkpakje. Het pakje had een dop, passend in deze tijd van convenience, echter kleine kinderen kregen het dopje niet los.
Hierom wilde men een pakje met rietje hebben. Voor de huidige installatie was geen verpakkingsmateriaal te krijgen in de markt en de verpakkingsleverancier had geen business case om te investeren in nieuwe stansmessen. Zo begonnen we zelfs te rekenen aan een nieuwe lijn maar eindigden al snel met een negatief advies.
Echter mijn verpakkingskundige hart kon geen genoegen nemen met deze uitkomst en ging omdenken. Met als basisstelling; ‘Wat is het werkelijke probleem en wat kunnen we met de huidige installatie?’. De eerste gedachte was om het dopje weg te laten en een rietje op het pakje te plakken, wat mogelijk was omdat de folie onder het dopje maakte dat het pakje dicht zat. Je kan met je rietje hierin prikken. Echter het stuk folie is significant groter dan een regulier pakje met rietje, wat maakt dat het makkelijk kapot kan gaan in een kind zijn of haar tas.
Na mijn dagelijkse meditatie kwam de oplossing; een sticker. In eerste instantie kreeg ik niet veel medestanders; een sticker op een pakje, dat ziet er toch niet uit! Hoe krijg je een rietje door een sticker?
Uiteindelijk hebben we een transparante sticker gemaakt, gedeeltelijk bedrukt, zodat je de sticker bijna niet ziet. We hebben een rondje in het midden van de sticker onbedrukt gelaten, zodat de onderliggende folie zichtbaar is en het eruit ziet als een regulier gaatje voor rietjes. En in de sticker in plaats van een rondje een kruis-perforatie gemaakt, zodat het rietje makkelijk in de verpakking te prikken is. De aanpassingen in de lijn waren acceptabel en zijn succesvol geïnstalleerd, het project is net afgerond en het product staat nu in de markt.
Deze column is van Sabine van Hoogenhuizen van Vormdesign. Zij geeft de pen door aan Maarten van Hest van Van Hest Packaging Concepts.