Nieuws

Ongekend krachtig

Geplaatst op 21-04-2012  -  Categorie: Columns

Onlangs werden twee Nederlandse onderzoeken gepubliceerd die verpakkingskundigen veel leren over de kracht van verpakkingen.

  

Hersenonderzoekster Marije van Beilen van het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft ontdekt dat mensen een product zoeter vinden smaken als ze er een ‘zoete’ illustratie bij zien. Dit is ontdekt in een onderzoek naar de effecten van proeven, ruiken èn zien op smaakervaringen.

 

Wat al langer bekend is, is dat het toevoegen van een geur ook effect heeft op de smaakbeleving. Bijvoorbeeld yoghurt met aardbeiengeur wordt zoeter ervaren dan yoghurt zonder aardbeiengeur. Na het zien van een ‘zoete’ illustratie en een versierende afbeelding van bijvoorbeeld een aardbei of een ander zoet smakend product op de verpakking gaan de hersenen de smaak van dit product vast produceren. De onderzoekers denken dat de gedachte aan zoete voedingsmiddelen dat eerder geproefd is van invloed is op de smaak. De afbeelding van ‘zoete’ kleurtjes heeft zowel minder als korter resultaat. Het effect van een afbeelding van zoet eten werkt zelfs nog door nadat de verpakking weer in de kast is gezet. Dit betekent dat een zoet voedingsproduct door het toevoegen van illustraties een grotere zoetbeleving geeft, terwijl het minder suikers bevat.

  

Ontwikkelingspsychopatholoog Reinout Wiers van de Universiteit van Amsterdam heeft een eenvoudige maar effectieve behandelmethode voor alcoholverslaving onderzocht. Met een joystick moet de verslaafde onder andere plaatjes van bier en wijn wegduwen en plaatjes van water, frisdranken en sappen naar zich toe trekken. Hiermee worden onbewuste hersenprocessen opnieuw getraind. De professor paste de methode toe in een Duitse verslavingskliniek, hetgeen resulteerde in 10% minder terugval. In de verslavingszorg is zo'n goed resultaat niet eerder voorgekomen. Wat de verpakkingskundige vooral interesseert is dat op de plaatjes die worden gebruikt geen wijnglazen, pullen, pijpjes of longdrink glazen staan afgebeeld maar flessen met uiteenlopende vormen en herkenbare etiketten. De indrukwekkende resultaten werden bereikt na slechts vier keer 15 minuten trainen.

 

Zo krachtig zijn verpakkingen.

 

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

 

 

VNV Columnisten

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl 

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement april 2012)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.