Nieuws

Op papier

Geplaatst op 13-04-2008  -  Categorie: Columns

Op welke basis kiest een afvuller de leveranciers van zijn verpakking? Zeker wanneer een nieuwe verpakking voor een bestaand of, nog complexer, een nieuw product moet worden ontwikkeld gaat aan de daadwerkelijke eerste commerciële levering een langdurig ontwerpproces vooraf. Als verpakkingskundige pols je bij vakgenoten die met vergelijkbare verpakkingen werken. Je googlet op het internet naar bedrijven die de productietechnieken beheersen en klikt door hun bedrijfspagina's heen. Je stelt criteria op waaraan de bedrijven moeten voldoen. Flexibele instelling, platte organisatie, innovatief bedrijf. Probleem één; flexibel, voorzien van korte communicatielijnen en innovatief, dat beweert het overgrote deel van de verpakkingsproducenten te zijn. Probleem twee; als je een gebruiksvriendelijke PET pot met spuitgegoten deksel en In Mould Label wilt ontwikkelen zit je met minimaal drie partners aan tafel. Dat vereist, ook voor een verpakkingskundige een sterke, coördinerende rol. Zou het ook anders kunnen?

 

Inhakend op de trend van nauwere samenwerking tussen bedrijven is begin januari Dutch Packaging Association (DPA) opgericht. 'DPA verenigt de top van de Nederlandse verpakkingsproducenten. Door de krachten te bundelen is een uniek one-stop-shop concept voor de totale verpakkingsontwikkeling gecreëerd. Met één aanspreekpartner is de ontwikkeling, productie èn levering van uw complete verpakking gegarandeerd.' Dat belooft wat, ook voor verpakkingskundigen. We weten tenslotte wat de samenwerking tussen DE en Philips en Heineken en Krups heeft opgeleverd. In deze laatste voorbeelden echter gingen leverancier en producent een hechte samenwerking aan. In het geval van DPA gaat het om een netwerk van leveranciers die hun verpakkingsontwikkeling willen versterken door samenwerking. Dat kan bedreigend overkomen bij potentiële klanten. Een verpakkingskundige is op zoek naar een gelijkwaardige samenwerking en wil de vrijheid hebben om ook buiten een dergelijk netwerk om partners te selecteren. Dat waarmaken is de uitdaging voor DPA.

 

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement april 2008)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.