Nieuws

Opening

Geplaatst op 19-05-2007  -  Categorie: Columns

Het openen van verpakkingen kan en moet beter.Wie herkent de ervaring niet dat je na 5 seconden 'scannen' van alle kanten van een nieuwe verpakking toch maar licht geirriteerd begint te scheuren en dat op dat moment de zwakkere trekstrip aan de zijkant het begeeft. Oh, is dan de reactie, dus daar zit de opening.

Vorige maand kondigde Carien Stephan op het NVC Seminar 'Sluiten en openen van verpakkingen' aan dat een een Europese verpakkingsnorm in ontwikkeling is die moet aangeven of een verpakking aan gewenst gebruiksgemak voldoet. Al eerder werden door het NVC projecten gestart om gebruiksgemak van verpakkingen te stimuleren. Het resultaat van alle inspanningen is echter nog mager.
De tegenvallende resultaten lijken verklaarbaar door het verschijnsel dat verpakkingen nog altijd 'niks' mogen kosten en door het voor verpakkingen typische dilemma dat ze op het ene moment hermetisch gesloten moeten zijn en op het volgende moment gemakkelijk te openen. Is hier daarom sprake van een tegenstrijdig en dus onoplosbaar probleem waartegen ook een norm niet helpt?
Veel leed is op te lossen door het begrip 'gemakkelijk te openen' creatief te benaderen. Ook Carien Stephan trekt haar aanbevelingen over gebruiksgemak van verpakkingen breder dan alleen opengemak; naast het gebruik van ribbels op deksel beveelt ze aan de gebruiker in één oogopslag te laten zien hoe de verpakking open gaat, een trekstrip voldoende groot en opvallend te laten zijn en de houdbaarheidsdatum duidelijk leesbaar te maken.
Een deel van haar de aanbevelingen zal in het fysieke ontwerp moeten worden gerealiseerd maar een groot deel kan ook binnen het, meestal goedkoper aan te passen, grafische ontwerp worden opgelost. Een gestandaardiseerd symbool voor ‘hier openen’ zou al heel veel helpen. Laat dit initiatief een mooie opening zijn om samen met marketing een grote schoonmaak in te plannen voor de verpakkingsdesigns.
N.b. En loop dan meteen even binnen bij de afdeling inkoop om uit te leggen dat de verpakking, in de functie van verkoper, zeker wat mag kosten.
Verpakkingskundige, een boeiend vak.
VNV Columnisten
(gepubliceerd in VerpakkingsManagement mei 2007)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.