Nieuws

Packaging is the Promise of a Product

Geplaatst op 26-08-2014  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Hein van den Reek

VM Sample webDe verpakking is de belofte van een product. Maar in het Engels bekt dat lekkerder. De boodschap blijft hetzelfde. Iedereen die wel eens een cursus gedaan heeft of wat langer met collega’s over verpakken debatteerde weet het: Een verpakking moet verleiden! Het liefst veel en vaak, bij voorkeur op het schap maar ook nog op de plek van gebruik. Natuurlijk moet een verpakking ook andere kwaliteiten hebben maar ik wil graag stilstaan bij het verleiden. Dat is een speciale kunst, het vergt moed. Als ik nu door mijn locale supermarkt loop dan zijn er maar weinig producten waarbij  ik stil sta vanwege de verpakking. Mijn begerigheid heeft vaak te maken met het product. Een gemiste kans omdat eenheid in verpakkingen leidt tot risiocomijdend gedrag.

 

En terwijl er zoveel sjans te verkrijgen is. Tussen die 25.000 tot 50.000 producten die het schap van een gemiddelde supermarkt bevolken moet je willen onderscheiden. Moet het een genot zijn om te flirten met de consumenten die langs komen. Die willen allemaal glimlachend naar een nieuw product lopen, gekieteld worden door een nieuwe uitdaging, vol overgave het nieuwe ontdekken. Dat is de hele zin van diversificatie, de consument bekoren.

 

Hoe vaak gebeurt het? Welke catergorie-manager of marketeer durft het aan anders te zijn dan zijn soortgenoten en te genieten van het vol in de schijnwerpers te staan? In mijn optiek te weinig.  Ik pleit er vanaf deze plaats hartstochtelijk voor om te vernieuwen, met in acht neming van de wensen van de consument. Ik besef terdege dat er hobbels op de weg zijn en zou er zeker een verpakkingskundige bij inschakelen. Die kan het hele traject van ontwerp tot op het schap peilen. Maar het initiatief komt van u! Durf het aan verpakkingen te vormen en houdt daarbij natuurlijk duurzaamheid in het oog.  Maar ultimo moeten uit- en verpakken een formidabel feest zijn!

  

De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Hein van den Reek van BillerudKorsnäs. Hij geeft per door aan Caroli Buitenhuis van www.biobasedpackaging.nl  

 

Tip: kijk eens op YouTube bij Unpacking, good fun! 

 

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.