Nieuws

Panta Rhei

Geplaatst op 17-05-2010  -  Categorie: Columns

Nadat een bedrijf besloten heeft een nieuw product op de markt te brengen gaat als eerste marketing aan de slag. Productkeuze, doelgroep, portfolio, veel keuzes worden gemaakt en dit leidt tot een briefing. Daarna komt de bal te liggen bij de product- en verpakkingsontwikkelaars die in samenwerking met designers en engineers met voorstellen moeten komen. Het proces moet ingericht worden en uiteindelijk moet een besluit genomen worden om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Het fascinerende van verpakken is dat alle gebieden die genoemd zijn, te maken hebben met continue veranderingen. Marketing op basis van kwantitatief onderzoek staat sterk ter discussie en er wordt gewerkt met nieuwe onderzoeksmethoden. Aangezien veel consumenten niet zeggen wat ze denken, moeten ze meer op de huid gezeten worden door ze bijvoorbeeld te volgen. Immersion wordt dit genoemd.

Productontwikkelaars kunnen over steeds meer technieken beschikken om een productontwerp uit te beelden, door te rekenen op gedrag tijdens transport en gebruik zodat de sterkte, de stabiliteit op de verpakkingslijn, het knijpgedrag, etc. vooraf al kunnen worden geoptimaliseerd. Ook kan een aardige schatting van de milieubelasting gemaakt worden door een LCA door te rekenen. Binnenkort is het zelfs mogelijk om van het ontwerp het geluid te laten horen dat deze straks zal geven bij een bepaalde handeling. De klik van de sluiting kan dus mede ontworpen worden en vooraf kan deze beoordeeld worden.

Door software voor verpakkingsprocessen in te zetten kan steeds beter een beeld verkregen worden van rendement van de verpakkingslijn, vooral als de koppeling met de ontwerp gegevens vroegtijdig wordt gelegd.
Was Six Sigma een aantal jaren geleden nog mystiek, tegenwoordig lijkt het gesneden koek dit mee te nemen en ook dat zal straks leiden tot een andere aanpak van het hiervoor weergegeven beslissingsproces.

Bijna geen project verloopt hetzelfde als het voorgaande project. Bij alle gebieden moet steeds het vakgebied overstegen worden; er moet integraal worden gewerkt.
En wie staat er in dit centrum? Juist, de verpakkingskundige.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement mei 2010)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.