Nieuws

Plain Packaging

Geplaatst op 15-12-2011  -  Categorie: Columns

Sigaretten mogen in Australië vanaf november 2012 niet langer onderscheidend worden verpakt. Begin november stemde de Senaat in met de invoering van het zogenaamde ’plain packaging’. Sigarettenpakjes van de verschillende merken moeten er in de toekomst allemaal hetzelfde uit zien. Logo's worden verboden en merknamen mogen alleen worden vermeld in een voorgeschreven lettertype en grootte. De sigarettenpakjes worden onaantrekkelijk 'drab' bruin en voorzien van verschillende waarschuwingen.

Door het onderscheid tussen de sigarettenmerken weg te halen wil de overheid de aantrekkingskracht van de merken minimaliseren. Een onderzoek van de Cancer Council Australia toonde aan dat de verpakking een belangrijke rol speelt bij het uitproberen van sigaretten door jongeren. De regering verwacht dat plain packaging zal meehelpen het aantal nieuwe rokers te verminderen. Australië is het eerste land ter wereld dat plain packaging invoert.

In Nederland moeten er, net als in de andere EU lidstaten, sinds 2002 waarschuwingsteksten op de sigarettenpakjes staan die gebruikers van tabak waarschuwen voor de gezondheidsrisico's. Binnen de Europese Unie kunnen sinds 1 oktober 2004 ook afbeeldingen op tabaksverpakkingen worden toegepast. Uit een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van VWS is uitgevoerd in 2007 naar het effect van kleurenfoto's op tabaksverpakkingen in verschillende landen is gebleken dat afbeeldingen effectiever lijken te zijn dan waarschuwingsteksten. Het onderzoek vertelt dat andere factoren, zoals de prijs van tabaksproducten en de sociale omgeving, mogelijk een veel grotere rol spelen in de ontmoediging van het rookgedrag. De studie concludeert dat een integrale aanpak op zijn plaats is om een zo groot mogelijk effect te bereiken.

De verpakkingskundige weet dat uiterlijk van de verpakking zeer belangrijk is en is net als de tabaksindustrie en de verschillende overheden benieuwd wat dit besluit voor effect gaat opleveren in Australië en wat de gevolgen gaan zijn voor de wetgeving in de rest van de wereld. De maatregel zal inzicht geven in een complex beslissingsproces waar aspecten zoals kosten, gezondheid, imago en uiterlijk een rol spelen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement december 2011)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.