Nieuws

Primaire verzendverpakking

Geplaatst op 05-02-2017  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Nienke Meinders

Zoals niet ongebruikelijk is bij een verpakkingsontwikkelaar ben ook ik een beetje verslingerd aan verpakkingen. Voor mij is een uitje naar de een willekeurige winkel in het buitenland toch een heel andere ervaring dan voor mijn vriend. En ja, ook ik kan producten kopen enkel en alleen om de mooie verpakking. Vooral in het buitendland heb ik soms geen flauw benul wat ik precies heb gekocht.

Maar daarnaast ben ook ik verslingerd aan internetshoppen. Heerlijk vanuit je luie stoel producten selecteren, hop in je winkelmandje en de volgende dag in huis. Kleren, electronica en zelfs de boodschappen doe ik online. Nederland behoort tot de top 5 binnen de Europese Unie als het om online shoppen gaat. En we kunnen er dus niet onderuit dat dit invloed zal hebben op ons als verpakkingsontwikkelaars (in consumentenelectronica). Heb je nog wel zo’n mooie, geprinte verpakking nodig als de consument de verpakking pas ziet als de aankoop al is geschied? Momenteel ligt de focus met name op shelf-appearance en duidelijke communicatie van zowel het merk als de productfunctionaliteiten. Daarna komt de unboxing experience. Maar als dit eerste komt te vervallen wat is dan het belangrijkste? De unboxing?

Iedereen kent de opwinding die je krijgt bij het uitpakken van een nieuwe iPhone, en de frustratie bij het openen van een blister-verpakking. Maar bij online-shopping komt er nog een extra verpakking kijken; de verzenddoos. Zo’n mooie compacte telefoonverpakking in een grote bol.com doos is niet alleen zonde, maar is ook de eerste stap in de unboxing. En ja, ik snap ook dat het niet te doen is om voor elk product een passende verzenddoos op voorraad te hebben. Daarom vraag ik mij af of wij, als ontwikkelaars van de verpakking, niet een taak hebben hier op in te spelen en een verpakking te ontwikkelen die direct verstuurd kan worden, zonder grote omdoos.

Lijkt mij een mooi project voor het nieuwe jaar.

 

Nienke Meinders

Packaging engineer bij TomTom

Nienke geeft de pen door aan Ernest Nolten, packaging engineer bij Ecolab

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.