Nieuws

Rondetafelsessie: duurzaamheid in roerige tijden

Geplaatst op 28-03-2022  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Ton Knipscheer

Een discussie op het scherpst van de snede met urgentie als rode draad.

Georganiseerd door de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen, VNV in samenwerking met EasyFairs.

Reiner van den Berg (o.a. bekend als weerman van RTL), Maria Westerbos (founder Plastic Soup Foundation), Gert-Jan Gruter (Professor Universiteit van Amsterdam) en Angelique Vandemoortele (Project Manager Pack4Food) gaan onder begeleiding van verpakkingsspecialist Rijk van Korlaar de discussie met elkaar aan wat de effecten van duurzaamheid zijn in de wereld van verpakkingen. Een unieke discussie op het scherpst van de snede met urgentie als rode draad. Een discussie die verder gaat dan het podium, daar hierin actief naar de interactie wordt opgezocht met de bezoekers in de zaal. Komt men uiteindelijk tot een gezamenlijke conclusie?

 

Reinier van den Berg

Reinier spreekt met passie en overtuiging over weer en klimaat. Maar zijn grootste drive is mensen inspireren om de kans en uitdaging in duurzaamheid te zien.

“Voor mij was het weer mijn eerste passie. Als tienjarig jochie wist ik het al: later weerpresentator worden. Na middelbare school en Universiteit Wageningen was ik nauw betrokken bij de oprichting van Meteo Consult en vanaf 1989 kwam ik ook op de landelijke tv. Bij RTL4, en inderdaad, als weerpresentator. In circa 30 jaar heb ik heel wat depressies aangekondigd op het scherm, maar nog veel meer hogedrukgebieden. Want ik ben een echte optimist. Die graag voor het avontuur en de uitdaging gaat. Dat avontuur en die uitdaging zoek ik ook bij het startende bedrijf PyrOil dat op een innovatieve en winstgevende manier plastic afval gaat recyclen”.

Yes we can

“Hoe meer kennis ik kreeg van weer en klimaat, des te dieper beet ik mij vast in de wereld van duurzaamheid. Klimaat en duurzaamheid, het heeft immers alles met elkaar te maken. Wekelijks sta ik wel ergens op een podium. Al tientallen jaren. Vroeger was het hoofdonderwerp het weer, soms in de meest extreme vormen. Tornado’s bijvoorbeeld. Ik heb heel wat tornadojachten georganiseerd in Amerika. Tegenwoordig inspireer ik het publiek vooral op het gebied van duurzaamheid. Op welke vijf peilers kunnen we een robuust, geloofwaardig en duurzaam beleid bouwen. Wat zijn de kansen en de uitdagingen. Wat is de kracht van ‘de ander te groen af zijn’. De slotconclusie is helder: Yes we can! Daar spreek ik me graag heel duidelijk over uit”.

 

Maria Westerbos

'Er is niets zo duurzaam als plastic; het gaat namelijk nooit meer weg'

In De Dikke Blauwe 100: de invloedrijksten in de wereld van doneren en sociaal investeren 2020, staat Maria Westerbos op plek 29.

De Dikke Blauwe schrijft: ‘Marketingdier. Na 25 jaar carrière te hebben gemaakt in de tv-wereld, besloot Maria Westerbos het roer om te gooien. Dat was in 2009 toen nog niemand van de plasticsoep milieuramp had gehoord. De rest is geschiedenis: een onstuimige groei van de Plastic Soup Foundation. In de slipstream van wonderboy Boyan Slat blijft Maria Westerbos, de flamboyante directeur van de Plastic Soup Foundation, demonstreren dat zij een perfect gevoel voor (massa)marketing heeft. Het plasticsoep-thema weet zij middels traditionele en nieuwe media zo te adresseren dat bedrijven, overheden en consumenten in beweging komen.

De Dikke Blauwe, ook wel de onafhankelijke ‘atlas van de filantropie’ genoemd, is een betrouwbare gids in een dynamische markt waarin jaarlijks zes miljard euro geefgeld omgaat.

Achtergrond

Na een propedeuse Journalistiek studeerde Maria af in de andragologie (mens- en veranderkunde), werkte tegelijkertijd enkele jaren als wetenschapsjournalist voor de Universiteit van Amsterdam en kwam vervolgens bij de televisie terecht. Daar stond ze 25 jaar aan de wieg van talloze programma’s in alle genres: van zeer informatief tot groot amusement. In totaal maakte ze meer dan 3500 uur televisie, waardoor dit medium absoluut geen enkel geheim meer voor haar kent. Tegelijkertijd scherpte ze haar intuïtie en sociale vaardigheden om de massa instinctief te leren begrijpen.

Volgens anderen kan Maria groepen motiveren met spraakmakende verhalen over hoe positief om te gaan met alle vormen van communicatie, waaronder digitalisering, om daarmee beklijvende verandering te bewerkstelligen.

 

Gert-Jan Gruter

Professor Universiteit van Amsterdam, Chief Technology Officer, Avantium Technologies

Gert-Jan (1963) studeerde Scheikunde aan de VU en promoveerde in 1993. Zijn industriele carriere begon in de polymeerchemie bij DSM (nu Sabic) en hij was buitengewoon hoogleraar Polymeer Katalyse bij de TU Eindhoven (1999-2006). In 2000 was hij betrokken bij de oprichting van Avantium waar hij in 2004 CTO werd. Hij stond aan de basis van de nieuwe polyester bouwstenen FDCA en bio-MEG, samen input voor 100% bio-based polyesters zoals PEF. Daarnaast werkt hij ook aan bioraffinage technologie en het gebruik van CO2 als grondstof voor polyesters (negatieve emissies !!). Gert-Jan is sinds 2016 Professor Industrial Sustainable Chemistry aan de UvA waar hij aan nieuwe polyesters, recycling, consumenten gedrag (met sociale psychologie) en aan plastics in het milieu werkt.

Gert-Jan is uitvinder van meer dan 100 patenten, werd gekozen tot 'Europees CTO van 2014' en was runner-up Europees uitvinder van het jaar 2017.

Angelique Vandemoortele

Project Manager Pack4Food

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
rettizroov.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
retseemgninnep.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
eitcader.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.